Penyakit Was-Was

solat-itu-tiang-agama

Selamat Tinggal Was Was

Memang sukar sekali, jika diperhatikan mereka yang mengidap penyakit was-was ini. Paling mudah kita lihat ketika takbiratulihram. Berkali-kali mereka yang berpenyakit ini melafazkan niat, dan berulang-ulang takbiratulihram. Kata hati mereka, niat belum hadir masa takbir, nantikan batal pula solat sebab tak hadir niat.

Kebanyakan penyakit was-was ini menyerang kepada mereka yang mula ingin membuat yang terbaik dalam ibadahnya, dan mereka seboleh-bolehnya ingin memastikan ibadahnya (solat, wudhu’ contohnya) benar-benar sah daripada sudut feqah. Tahniah diucapkan, sebab kita memang perlu sentiasa melakukan yang terbaik. Cuma, berhati-hati dengan penyakit was-was bagi mengelakkan kita ditipu oleh syaitan, walaupun ketika beribadah.

Sasaran pada kebiasaan penyakit was-was.

Selalunya, penyakit was-was ini menyerang pada beberapa tempat utama. Kita fokus dalam bab solat dan wudhu sahaja dahulu. Antara tempat yang selalu ‘diserang’ ialah:

  1. Takbiratulihram dan niat – jika diperhatikan, kita akan melihat ‘pesakit’ akan menggeletar atau berulang-ulang dalam takbir pertama. Hingga mengganggu makmum yang lain.
  2. Bacaan Fatihah – selalunya ‘pesakit’ akan membacanya dengan kuat terutama pada huruf ‘ha pedas’ dan ‘waladhaalin’
  3. Tahiyyat – selalunya ‘pesakit’ akan mengulang-ulang ayat yang melibatkan ‘ha pedas’ dan juga bacaan syahadah

wudhu:

  1. Ketika lafaz wudhu
  2. Ketika membasuh muka
  3. Pesakit akan membasuh dengan begitu teliti hingga terlibat dengan pembaziran air yang amat sangat.

Terapi Penyakit Was-was

Masalah was-was ini berkait dengan hati. Ia akan memberi kesan yang dalam terhadap hati, terutama bagi pesakit yang sudah lama terdedah dengan penyakit ini. Makin lama ia sakit, maka makin susah untuk diubati.

Tiada sesiapa yang mampu memberi pertolongan secara mutlak, melainkan pesakit itu sendiri yang perlu merawatnya dengan bersedia menjalani terapi sendiri.

  1. Berdasarkan pengalaman, apa yang perlu adalah doa kepada Allah kerana Allah jua yang memiliki hati manusia, dan Dia juga yang mampu membolak-balik hati-hati manusia.
  2. Amalkan surah an Nas
  3. Tidak dapat tidak, pesakit perlu mendalami ilmu feqah untuk mengetahui dengan lebih jelas tentang bagaimana solat itu terbatal, apa itu niat solat, bagaimana bacaan dalam solat dan bagaimanakah situasi yang boleh dikatakan terbatalnya solat seseorang itu. Ini kerana, kebanyakan pesakit lebih suka membuat andaian sendiri, dan dengan itu suatu ibadah itu menjadi lebih sukar daripada yang sepatutnya.
  4. Pada lafaz niat, kita perlu tahu bahawa lafaz niat ini bukan suatu yang rukun, dan ia hanya sunat bagi membantu hadir niat semasa takbiratulihram. Jadi tidak menjadi masalah untuk melafazkan niat dalam bahasa melayu.
  5. Pada niat pula, kita perlu tahu, yang perlu hadir dalam niat ada tiga sahaja, Qasad, Ta’rudh, Ta’yin.
      1. Qasad – Kita buat dengan sengaja/sedar (bukan tengah tidur ke contohnya)
      2. Ta’rudh – Apa yang kita buat – Solat
      3. Ta’yin – Kategorinya – Fardhu Subuh
      4. Maka telah selesai jika hadir niat itu seperti ini “Aku Solat Fardhu Subuh”, cuma jika kita makmum niat seperti ini “Aku Solat Fardhu Subuh Makmum.
      5. Terapinya – paksa diri supaya maksimum takbir hanya 3 kali sahaja, dan jika hadir juga was-was, maka abaikan dan teruskan solat. Memang pada kali pertama, ia akan hadir gelisah, namun Insya Allah ia akan ‘sembuh’ nanti. Ingatlah Allah maha Mengetahui apa yang ada dalam hati kita semua.
  6. Pada bacaan Fatihah – jumpa Ustaz/Ustazah untuk memperbetulkan bacaan Fatihah.
  7. Pada bacaan tahiyyat – betulkan dengan ustaz/ustazah.

Rasanya sekadar itu dahulu perkongsian daripada yang pernah mengalami penyakit ini. Semoga bermanfaat.

Wallahua’lam.

Ubati segera sebelum lebih parah

Saya petik daripada FB Dr MAZA Berkenaan WAS-WAS. Semoga bermanfaat. – Updated by DEC 2014 :

GANGGUAN WAS-WAS

Soalan:

Saya selalu was-was. Kalau saya ambil wuduk, saya selalu rasa tidak puas. Saya selalu syak rasa macam wuduk saya batal. Saya buat seperti diajar kepada saya agar saya mengurut kemaluan selepas membuang air kecil supaya pastikan habis air kencing. Tapi sejak itu pula was-was datang. Saya selalu rasa macam ‘terkencing’ atau ‘keluar angin’ masa solat. Sehingga saya selalu risau apabila hendak beribadah. Saya selalu berulang wuduk dan cuba memastikan tiada air kencing di pakaian saya.Apakah penyelesaiannya.

Faisal, Klang.

 

JAWAPAN DR MAZA:

Semoga Allah membaiki urusan saudara. Berikut beberapa perkara yang perlu saudara ambil perhatian;

  1. Perasaan was-was yang mengganggu ibadah adalah gangguan fikiran dan syaitan. Hindarkan jiwa dari melayannya. Ini kerana melayannya bererti mengikut kehendak syaitan yang cuba menghilang fokus seseorang kepada ibadah dan cuba menjadikan seseorang itu akhirnya bosan, bimbang dan jemu dengan ibadah. Para ulama seperti Ibn Jauzi (meninggal 597H), Ibn al-Qayyim (meninggal 751H) dan ramai lagi sejak dahulu menulis dalam berbagai karya untuk membenteras penyakit yang buruk ini.

 

  1. Antara sebab utama berlakunya was-was; tidak memahami atau berpuas hati dengan praktikal Nabi s.a.w yang mudah dan senang dalam ibadah, terpengaruh dengan ajaran fekah yang suka menyusahkan orang ramai dengan berbagai petua yang membebankan, dan juga terlalu melayan gangguan perasaan. Kata al-Imam Ibn al-Qaiyyim: “Tanpa syak lagi sesungguhnya syaitan adalah punca kepada was-was. Mereka yang was-was mentaati syaitan, menyahut seruannya dan mengikuti perintahnya. Mereka berpaling daripada sunnah dan jalan baginda sehinggalah seseorang mereka menganggap apabila dia berwuduk sama seperti wuduk Rasulullah s.a.w, atau mandi seperti baginda masih tidak bersih dan tidak hilang hadasnya. Jikalau tidak disebabkan dia diberikan kemaafan kerana kejahilannya, maka tindakan itu dianggap menentang Rasulullah s.a.w” (Ighathah al-Lihfan Min Masaid al-Syaitan, 134, Beirut: Dar Ibn Zaidun)

 

  1. Antara ajaran yang menyebabkan was-was ialah pendapat yang mewajib mengurut kemaluan selepas kencing. Tiada nas yang sahih dalam perkara tersebut. Hanya yang diperintah agar kita membersihkan diri dari air kencing, bukan disyaratkan mesti mengurut kemaluan sehingga dipastikan segala yang ada dikeluarkan. Anggapan bahawa jika tidak diurut sehingga habis tidak sah solat adalah tidak benar. Kata al-Syeikh Abd al-‘Aziz Ibn Baz r.h: “Adapun mengurut zakar agar keluar sesuatu adalah salah dan tidak wajar. Ia antara sebab berlakunya was-was dan tidak lawas. Hendaklah dihindari perkara ini. Sebaik sahaja terhenti kencing, maka berintinjak (cuci) dengan air…” (Ibn Baz, al-Fatawa al-Muta’allaqah bi al-Tibb wa Ahkam al-Marda, 35, Riyadh: Idarah al-Buhuth).

 

  1. Bagi mengelakkan was-was yang merasai air kencing terkena pakaian atau masih terkeluar dari kemaluan, dicadangkan agar selepas membuang air kecil, diambil air dan direnjis pada pakaian yang berhampiran. Tujuannya, agar jika ternampak apa-apa kesan air, maka anggaplah itu air renjisan tadi. Al-Imam Ahmad telah ditanya oleh seorang lelaki yang selepas berwuduk masih merasa berhadas. Kata al-Imam Ahmad: “Ambil air dalam tapak tangan dan renjis pada kemaluanmu dan jangan peduli lagi, kerana itu menghilangkan syak insyaAllah”. (Ibn Qudamah, al-Syarh al-Kabir 1/94) Cadangan al-Imam Ahmad ini berteraskan hadis Al-Hakam bin Sufyan:

رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ ثُمَّ نَضَحَ فَرْجَهُ

“Bahawa Nabi s.a.w kencing, kemudian berwuduk dan merenjiskan air pada kemaluan baginda” (Riwayat Ahmad, Nasai, Abu Daud, Ibn Majah dll. Sekurang-kurang hasan kerana syawahid).

Nabi s.a.w melakukan perbuatan tersebut sebagai panduan kepada kita untuk mengelakkan was-was.

 

  1. Adapun rasa ‘keluar angin’ (kentut) tetapi tidak pasti atau tidak yakin bahawa betul-betul keluar atau hanya perasaan sahaja, maka itu tidak membatal wuduk dan solat. Nabi s.a.w mengajar kita agar perasaan was-was seperti ini tidak diambil kira. Dalam hadis al-Bukhari, “Seorang lelaki mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia merasa sesuatu semasa dalam solatnya, apakah dia patut berhenti?. Jawab Nabi s.a.w:

لاَ يَنْفَتِلْ – أَوْ لاَ يَنْصَرِفْ – حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا

“Jangan berhenti sehinggalah mendengar bunyi (kentut) atau mendapati bau (kentut)”.

 

Maksudnya, Nabi s.a.w mengajar agar seseorang yang merasa terbatal wuduknya secara was-was atau tidak pasti tidak berhenti dari solat sehingga beliau benar-benar yakin terbatal. Solatnya tetap sah, mainan perasaan tidak diambil kira. Termasuklah dalam hal ini mereka yang terasa macam terkeluar air kencing, tetapi tidak pasti samada hanya perasaan atau benar-benar berlaku, maka solat masih dianggap sah. Melainkan dia yakin tanpa ragu bahawa angin atau air kecil benar-benar telah terkeluar.

 

  1. Was-was adalah berpunca dari kurang faham sifat Islam ini. Sebahagiannya datang ajaran sesetengah guru yang suka memayah-mayahkan cara ibadah. Sedang Nabi s.a.w memberitahu kita:

إنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا

“Agama itu mudah. Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah. Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka” (Riwayat al-Bukhari).

Oleh itu, elakkan mempelajari fekah dari guru yang suka berfalsafah sendiri dan berteori tanpa berlandaskan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah.

 

  1. Orang yang selalu merasa was-was dalam ibadah sehingga melakukannya berulang-ulang kali, atau melayan perasaannya yang sentiasa merasa bebanan was-was hendaklah bertanyakan dirinya sendiri; untuk apa ia lakukan itu semua? Jika ia untuk Allah s.w.t, maka hendaklah dia tahu bahawa Allah tidak meredhai tindakannya melayan gangguan perasaan atau syaitan yang seperti itu. Layanan kepada perasaan was-was itu hanya mentaati syaitan atau ganggu emosi yang salah bukan mentaati Allah. Ikutilah arahan Allah s.w.t dan RasulNya tanpa melayan was-was. Was-was akan memalingkan seseorang dari mengikuti arahan Allah dan rasulNya secara betul.

 

  1. Al-Quran menceritakan bahawa senjata was-was ini jugalah yang digunakan oleh Iblis sehingga membawa Adam melanggar arahan Allah. Firman Allah:

فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَاآدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَى (120) فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى

(maksudnya) “Setelah itu maka syaitan telah mewas-waskan kepada Adam dengan berkata: “Wahai Adam, Mahukah aku tunjukkan kepadamu pohon yang menyebabkan hidup selama-lamanya, dan kekuasaan yang tidak akan hilang lenyap? Kemudian mereka berdua memakan dari pohon itu, lalu terdedahlah kepada mereka aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun dari syurga; dan dengan itu derhakalah Adam kepada Tuhannya, lalu dia tersalah jalan. (Surah Taha: 120-121)

Update on 27 May 2015:

Video berkenaan hal niat:

148 thoughts on “Penyakit Was-Was

  1. Assalamualaikum sahabat. itu hari ana ade perasaan was2 ketika solat. Masa tu dh tahiyyat akhir. ana rasa ana dh duduk antara 2 sujud. tapi ana masih merasa tidak sedap hati.seakan-akan ana tertinggal duduk antara 2 sujud. adakah saya perlu sujud sahwi ataupun tidak?? tlg ana wahai shabat.

  2. Assalamualaikum…mcm mne pula kalau kte waswas niat ape?cthnye mse solat asar tu kte dah yakin niat asar tp tiba2 trpkir btul ke solat asar?ia hadir bnyk kali..batal solat ke?

  3. Assalam ustaz, semasa berniat takbir serentak dalam hati ” aku sembahyang fardu…………, …….. rakaat sebagai makmum tunai kerana ALLAH taala..

    Fahaman sy itu yang saya faham
    Kalau diringkaskan lagi boleh ke? Supaya pergerakan tangan kedada seretak dgn niat

    Kalau sya sembahyang sebagai makmum perluke menyebut makmuman dlm niat.

    • Wkmslm,
      Cukup sekadar “aku solat fardhu subuh”
      Jika makmum “aku solat fardhu subuh makmum”

      Niat ini masa lafaz takbiratyl ihram “Allahu akbar”.. tak kira tgn sampai ke dada atau lain2..

      Sebagai terapi was2, apa yg saya diajar dahulu, disiplinkan untuk takbir 1 kali & hny maksimum 3 kali. Jika was2 jugak, abaikannya dan terus solat.
      Mula2 rasa pedihnya, lama2 sembuhlah ia dgn izin Allah.

      Sememangnya ubat itu pahit.

      Saya bukan seorang ustaz. Apa yg saya tahu, saya cuba kongsi, jika tidak tahu, saya katakan tidak tahu..

  4. Assalam uztas boleh dihuraikan niat sembahyang………. tunai ALLAHTAALA
    ……. kerana ALLAHTAALA selalu dlam penulisan kitab ada tulis begitu rasa keliru disitu. Adakah tunai ALLAHTAALA untuk sembahyang fardhu shj dan kerana ALLHTAALA pasa sembahayng sunat.

    • Tunai itu nk bgtau bhw kita ini mlakukan solat fardhu td dlm masa yg ditetapkan. Cthnya zohor dikerjakan dalam waktu zohor. Ia hny sunat dihadirkan dlm hati.

      Qadha pula sebaliknya.

  5. Assalamualaikum saudara. saya nk tanya. perlukah ulangi mandi wajib sekiranya kita tersedar ada daki di celah celah telinga. ?

  6. Assalamualaikum saudara
    Sy nk btnye dan hrp dpt mbantu
    Sy ni mmg de penyakit was was yg agak teruk
    Solat mesti 15 minit
    Was was bacaan,was was pergerakan dlm solat
    Takbir pon was was kdg2 bpuluh kali takbir
    Utk takbir leh ke kite bdiri n niat dlu bru agkt takbir?(cara mcm tu pon bkali2 takbir)
    Sbb bg sy nk wat takbir bsama niat mmg xleh..bantu lah sy…
    Skrg da rasa letih utk solat:-((

    • Wa’alaikummussalam,

      Seperti yang saya katakan, saya merupakan salah bekas seorang berpenyakit was-was ini, dan ia memang parah. Hinggakan pernah saya terlepas rakaat pertama bersama-sama imam hanya kerana was-was ketika takbiratulihram. Dan guru/sahabat saya melihat perkara ini menasihati saya (dan ia juga merupakan bekas pesakit was-was). Sahabat saya juga berkata kita ini ditipu syaitan dek kerana ingin mengejar kesempurnaan solat kononnya.

      Saya menjalani terapi dengan mengikut apa yang dia anjurkan. Ia amat perit. Kerana kita ini (pesakit was-was) seolah-olah berpenyakit jiwa. Dan ubatnya amat ‘pedih’.

      Sebenarnya, hakikatnya kita sendiri yang kurang ilmu, hinggakan menyebabkan perjalanan solat itu begitu sukar. Kita faham susun atur, batal sah solat itu secara literal. Dan sekarang, setiap kali bertembung dengan pesakit was-was dalam surau/masjid, terasa ingin sekali berkongsi pengalaman saya dan terasa ingin sekali untuk membantu beliau kerana saya tahu perit pedihnya penyakit was-was ini.

      Sekarang, usah biarkan ia terus parah, usah biarkan ia bersarang dalam hati. Perlahan-lahan kita rawat penyakit ini.

      Apa perlu ada pada minda kita ialah, tawakkal – setiap usaha kita ini adalah bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Nya, dan kejayaan itu bergantung penuh pada rahmat dan hidayah Allah taala. Dan sesunggunya Allah maha Pengasih lagi maha Penyayang. Dia lah segala-galanya, tempat kita bergantung. Kemudiannya, kita perlu ingat, apa-apa penyakit yang dirawat, ia akan beransur-ansur sembuh, bukan terus sembuh. Pahitnya ubat itu perlu kita tanggung kerana mengharapkan kesembuhan yang melegakan kelak.

      Soal Takbir, kita limit/hadkan takbir maksimum 3 kali sahaja, dan jika terasa tidak sah (gangguan was-was datang jugak), tolong abaikan. Teruskan solat.

      Perlu faham, bahawa niat itu sebenarnya menunjukkan kita sedar apa yang kita buat.
      Ambil contoh mudah, kesalahan bunuh dengan niat – pesalah tidak melafazkan niat dalam hati “Sahaja aku bunuh dia ini kerana dendam dan geram”, tetapi ia dikatakan ada niat itu apabila pesalah tadi berusaha untuk membunuh dengan harapan ia mati.

      Solat merupakan ibadah yang perlu dilakukan dengan sedar, jadi apa bukti ia sedar? Itulah yang dikatakan Niat. Niat bahawa kita ini solat zohor kerana Allah.
      Jadi, lafaz niat itu adalah bagi usaha untuk hadir niat ketika takbir. Untuk bantu kita ini solat dengan sengaja, dengan sedar.

      Tak perlu lafaz “sahaja aku solat fardhu zohor 4 rakaat kerana Allah” cukuplah dengan “aku solat fardhu zohor”. Dan terus takbir.

      Insya Allah, perlahan-lahan, anda akan nampak penyembuhan itu daripada Allah yang Maha Penyayang. Allah tidak kejam untuk menghalang orang-orang yang berusaha untuk menjadi baik dengan menyukarkan, sebaliknya Dia pasti memudahkannya. Amin.

      Wallahua’lam

  7. Assalamualaikum. saudara. apakah hukum menonton cerita yang berunsurkan magik dan berlaku lintasan hati syirik ketika menonton filem itu. adakah perbuatanitu dikira sengaja melahirkan lintasan hati ? adakah saya telah syirik ? mohon jawapan segera. TQ

    • Wa’alaikummussalam, Cerita berunsurkan magik? dan berlaku lintasan hati syirik?
      Lintasan tu pada saya, ia adalah godaan syaitan yang terkenal dengan kepakarannya mengganggu hati kita ini. Syirik dikira apabila lahir dalam hati secara YAKIN. Bukannya lintasan-lintasan gangguan tadi.

  8. Salam ustaz.. Bgaimane pule tuk hlgkan was2 dlam ati kite.. Ia dtg dlm ati kite scre brtalu… Cmne kita nk hlgkan die tnpe rase stress.. Stiap bgn pg lintsn y mncrut akn dtg dlm ati saye..

    • Wkmslm.. nak hilangkan was2..
      First, pohonlah kekuatan daripada Allah.
      Memohon dengan apa yg Allah mampu bagi (sudah pasti Allah boleh beri apa shj), bkn mohon sekadar apa yg kita mahu.

      Mohon agar Allah tunjukkan jalan keluar. Dan Allah akan beri. Allah itu Maha Hebat dan Luas Rahmat Nya. Tinggalnya, bagaimana cara yg kita dapat.

      Lazimkan bergaul dgn shbt2 yg mnjaga tutur kata… agar kebiasaan bnda2 baik meresap masuk dlm jiwa kita ini.

      Manfaatkan akal kita ini dengan bacaan yg bermanfaat, telinga dengan nasihat dan tazkirah.

      Insya Allah, jalan keluar pasti ada.

      Wallahua’lam.

  9. Salam ustaz. Sejak kebelakangan ini hati saya selalu terlintas benda2 yang boleh membawa kepada kekufuran padahal saya memang tak nak langsung. Ianya datang secara tidak terkawal. Saya sering menangis apabila lintasan itu datang. Macam mana nak menanganinya?

    • Wkmslm. Semoga Allah kurniakan kebaikan untuk mu, saya dan seluruh kalian muslimin.
      Syaitan tidak mungkin senang melihat peningkatan iman dalam diri bani Adam. Maka, ia akan berusaha sedaya upaya untuk membisik-bisik di telinga kita. Percayalah, ia tidak berlaku pada mu shj, malah kepada mereka yang lain.

      Dengan demikian, kita harus tahu yang Allah itu bersifat Maha Tahu daripada setiap keyakinan dalam hati kita dan sudah tentu Allah Maha Tahu yang lintasan kekufuran itu bukan daripada kita, bahkan ia daripada syaitan.

      Allah Maha Adil… Maka, abaikan bisikan2 itu.
      Sentiasa bersangka baik (husnu dzan) terhadap limpahan nikmat dan rahmat Allah, yang mana mustahil bagi Allah berlaku zalim…

      Wallahua’lam

  10. As-salam ustaz,

    Kalau kita ragu-ragu/was-was dalam sebutan bismillah dan bacaan Al-fatihah, sah ke solat kita kalau kita terus kan?

    Saya mengalami was-was ketika hendak lafaz kan bacaan bismillah dan Al-fatihah. Macam tidak kena bila baca. Kadang-kala lebih pada 10minit asik mengulang bacaan.

    Adakah sah solat saya kalau saya teruskan sahaja solat saya sekiranya saya teruskan sahaja dengan bacaan saya yang saya rasa tak sempurna dan tak betul?

    Adakah cara untuk mengubatiny-?

  11. As-salam ustaz,

    Kalau kita ragu-ragu/was-was dalam sebutan bismillah dan bacaan Al-fatihah, sah ke solat kita kalau kita terus kan?

    Saya mengalami was-was ketika hendak lafaz kan bacaan bismillah dan Al-fatihah. Macam tidak kena bila baca. Kadang-kala lebih pada 10minit asik mengulang bacaan.

    Adakah sah solat saya kalau saya teruskan sahaja solat saya sekiranya saya teruskan sahaja dengan bacaan saya yang saya rasa tak sempurna dan tak betul?

    Adakah ada cara untuk mengubatinya?

    • Wa’alaikummussalam Tuan,

      Sebaiknya teruskan solat, jangan hiraukan lagi mainan syaitan tersebut.
      Penyakit perlukan ubat, dan ubatnya pahit. Begitu juga analogi untuk penyakit was-was ini. Kita hadkan ulang baca tersebut kepada 3 kali sahaja, jika lebih ia bukan lagi menambah baik lagi, malah memburukkan keadaan.

      Apa yang telah diajarkan kepada saya, juga oleh seorang Ustaz (pernah was-was juga), penyakit ini perlu diubati dengan terapi. Apa itu terapi? Ia adalah cara ubat yang berterusan. Dengan izin Allah yang maha luas rahmat Nya, Alhamdulillah, saya berjaya mengatasinya. Namun, benar, pahit sungguh ubatnya.

      Walaupun terasa tidak sempurna atau tidak betul, abaikan, kerana hak menilai itu bukan ditangan kita. Selagi mana kita telah lakukan yang terbaik, mengikut aturan yang diberikan dan diajarkan oleh Baginda Nabi s.a.w, maka tawakkal lah kepada Allah. Husnu Dzan (bersangka baik) kepada Allah, yang mana Allah akan menerimanya.

      Teruskan istiqamah melawan kehendak hati yang batil itu (was-was), dan yakinlah, Allah tidak akan sia-siakan usaha kita dalam mendekatkan diri kepada Allah dengan jalan yang benar.

      Semoga Allah berkati Tuan dan saya. Wallahua’lam.

  12. As-salam Ustaz,

    Saya nak bertanya tentang permasalahan niat yang seterusnya mengakibatkan was-was.

    A) Niat ketika Wudhu

    1)Adakah sah wudhu seseorang itu sekiranya dia hanya melafazkan niat (arab) dimulut ketika air bertakung ditangan sebelum sapu ke muka?

    (Dia tak berniat dalam hati ketika air sampai ke kulit muka sebab dia dah lafaz niat (arab) )

    2) Adakah sah wudhu seseorang itu sekiranya dia berniat di dalam hati ketika air hampir sampai ke muka?

    (Air belum sentuh kulit, cuma air sikit sahaja lagi nak sampai dekat kulit muka dah terlintas niat “sahaja aku…” di dalam hati kerana berhati-hati tak nak was-was)

    3) Adakah sah wudhu seseorang itu sekiranya dia tidak melafazkan niat (arab) dan dia tidak berniat di dalam hati ketika air sampai ke kulit muka?

    Sampai tempat wudhu, Dia terus sahaja sapukan air ke muka. Sebab, ketika kita nak ke tempat berwudhu itu bukan kah sudah di kira ada niat untuk berwudhu?

    B) Niat ketika solat

    1) Adakah sah solat seseorang itu sekiranya dia hanya melafazkan niat (arab) tetapi dia tidak berniat di dalam hati ketika takbir?

    2) Adakah sah solat seseorang itu kalau dia tidak melafazkan niat (arab) dan dia tak hadirkan niat “sahaja aku…” Di dalam hati ketika takbir?

    Bukan kah ketika seseorang itu berdiri dia tahu yang dia hendak mendirikan solat? Jadi adakah dia masih perlu menyusun niat di dalam hati?

    Harap Ustaz dapat membantu dengan permasalahan ini.

    • Wa’alaikummussalam,

      A)
      Tuan, sebenarnya lafaz niat tu adalah mmbantu hadirnya niat ketika menyapu muka td… Ikut mazhab kita dikira sunat.

      Jika kita terjemahkan lafaz td, dalam bahasa Melayu dimulakan dengan Sengaja/Sahaja aku ambil wudhu… Ini mnunjukkan kita ambil wudhu td dalam keadaan sedar yg kita ambil wudhu, bukan dilakukan tanpa sengaja. Jadi, sebab itu masa air menyentuh muka, kita dah niat pun sebenarnya, sebab kita datang nk berwudhu’.

      Cukuplah masa basuh muka tu, kita niat “Aku wudhu lillaahi taala” @krn Allah.

      B)
      Benar, ia tak perlu susun niat dalam hati… kata orang, perlu ada point2 je dalam niat. Tak perlu berayat.

      Contoh niat ringkas “Aku solat fardhu Zohor”. Sudah memadai…

      Kita perlu tahu, yang perlu hadir dalam niat ada tiga sahaja, Qasad, Ta’rudh, Ta’yin.

      Qasad – Kita buat dengan sengaja/sedar (bukan tengah tidur ke contohnya)
      Ta’rudh – Apa yang kita buat – Solat
      Ta’yin – Kategorinya – Fardhu Subuh

      Maka telah selesai jika hadir niat itu seperti ini “Aku Solat Fardhu Subuh”, cuma jika kita makmum niat seperti ini “Aku Solat Fardhu Subuh Makmum.

      Wallahua’lam. Semoga kita diberkati Allah.

      #maaf, typing dgn handphone shj…

      • As-salam Ustaz,

        Maaf kerana banyak bertanya.

        Jadi maksudnya, sampai ditempat wudhu kita terus basuh muka pun sudah dianggap sah kan?

      • Wa’alaikummussalam,

        Pertama kita lihat, apa tujuan kita ke tempa wudhu? Tujuannya hendak berwudhu… Kerana mentaati perintah Allah (kerana Allah). Jadinya, secara tidak langsung, niat itu sudah ada ketika kita menyapu muka, sebabnya kita buat secara sedar. Bermakna, kita telah pun niat sebenarnya.
        Sekarang, mujahadah kita adalah mengabaikan bisikan-bisikan syaitan yang meragu-ragukan hati kita. Insya Allah, Allah permudahkan. Wallahua’lam.

  13. As-salam Ustaz,

    Terima kasih banyak-banyak atas perkongsian ilmu.

    Terdapat bermacam-macam versi pasal niat ni. Dan saya rasa ustaz pun penerangan alhamdulillah, memudahkan untuk orang yang macam saya (penyakit was-was).

    Semoga Pahala Ustaz mengalir dengan ilmu yang dikongsikan.

    Amin.

    Terima Kasih Ustaz

  14. Assalamualaikum Ustaz,

    Kalau kita was-was solat sampai masuk waktu solat lain, adakah sah solat kita?

    Sebagai contoh:-

    Kita solat Maghrib pada pukul 8.15mlm, waktu tamat Maghrib adalah pada pukul 8.27mlm (waktu Isya). Disebabkan was-was, kita abis solat Magrib pada pukul 8.45mlm. Dan dia juga yakin bahawa, dia telah mendapat 1 rakaat sebelum masuk waktu isya.

    Persoaalan:-

    1) Adakah sah solat Maghrib dia?
    2) Perlukah dia berhenti dari teruskan solat Maghrib dan Lakukan Solat Qadha Maghrib?

    Terima Kasih Ustaz.

    • Wa’alaikummussalam,

      Teruskan solat hingga habis. Solat Sah, insya Allah.

      Kemudian, sama-sama kita perbaiki diri untuk memberikan priority/keutamaan kepada agama ini, terutamanya bab Solat. Solat diawal waktu itu yang utama.
      Sekiranya kita solat lewat disebabkan was-was ketika berwudhu’ dan solat, harus kita ingat, Allah tidak pernah menyusahkan hambanya dalam urusan agama. Jadi yang menyukarkan itu adalah diri kita sendiri.
      Jika was-was, ubatilah segera.

      Sama-sama muhasabah diri dan perbaiki diri. Insya Allah, Allah pasti menolong mereka yang ingin ‘dekat’ dengan Nya. Wallahua’lam.

  15. Assalamualaikum

    Saya ada masalah was-was dan kali ni ia melibatkan ‘lupa rakaat’
    Kebelakangan ini setiap kali solat, saya akan ragu2 dengan jumlah rakaat. Perlu ke saya biarkan saja xdilayan keraguan itu, atau setiap kali itu juga saya perlu tambah rakaat dan buat sujud sahwi? jzkk

    • Wa’alaikummussalam,

      Dari sudut Fiqh, dalam masalah lupa bilangan rakaat, contohnya seseorang itu terlupa samada ia masih rakaat ke 3 atau sudah pun 4 rakaat… Jika ini berlaku, maka hendaklah ia ambil yang kurang, iaitu rakaat ke 3. Iaitu ia teruskan solat dengan menganggap ia berada pada rakaat ke 3.

      Namun, masalah lupa rakaat seperti di atas tidak berlaku pada setiap waktu solat. Jika ia berlaku pada setiap waktu solat, maka itu ada campur tangan syaitan (was-was).

      Nasihat saya (saya juga pernah mengalaminya), cuba fokus masa solat dengan mendengar dengan teliti bacaan-bacaan solat. Dan ambil apa yang yakin pada hati anda, seperti jika yakin yang anda berada pada rakaat ke 3, teruskan dengan rakaat ke 3…

      Dan pastinya, perlu berdoa kepada Allah… Mulanya khusyuk solat dengan khusyuknya semasa ambil wudhu’. Fokus untuk ambil wudhu’.

      Wudhu’ seolah-olah langkah pertama kita masuk ke gerbang solat, kita basuh muka dan hadirkan niat serta berdoa dalam hati agar wajahku ini bakal terpilih untuk memasuki syurga Mu Ya Allah… Begitu juga apabila basuh tangan kanan, dengan berharap agar tangan kanan ini lah yang akan menerima kitab amalan nanti, dan tidak di tangan kiri…

      Allah pasti menolong seseorang yang mujahadah untuk meraih redha Nya.

      Wallahua’lam

  16. Salam Ustaz,

    Kalau kita dah mandi wajib dan kita juga yakin kita dah rata serta sempurna kan mandi wajib kita.

    Namun, bila dah setengah hari, kita perasan mcm ada bekas air mani atau kerak air mani dekat bulu-bulu kaki kita.

    Adakah sah mandi wajib kita?

    Adakah bekas air mani menghalang air untuk sampai ke kulit?

    Saya berasa was-was dalam perkara ini

    Terima kasih ustaz

    • Wkmslm… Sekarang ini, kita sudah yakin yang sudah rata air itu. Kita hanya sedar setelah seberapa tempoh yang lama. Maka hukumnya sah, sebab mungkin bekas yg menghalang air itu terkena setelah selesai mandi wajib.
      Melainkan kita perasan sesuatu yg menghalang air sebaik sahaja selesai habis mandi wajib…
      Wallahua’lam

      • Terima kasih ustaz. Saya pun rasa bahawa saya dah mengosok semua tubuh badan ketika mandi dan saya mengunakan shower.

        Cuma bila dah tengah hari, baru saya tersedar ada semacam kerak/benda kering di kaki saya.

        Saya cuma was-was sebab bila terkena bulu, pasti terkena kulit.

        Ada juga pendapat lain yang saya rujuk, katanya kalau bekas air mani kering melekat dikulit dan kita baru sedar selepas mandi wajib, mandi wajib kita tu sah.

        Saya kekurangan ilmu berkenaan ini.

      • Betul tu, pandangan tu… sebabnya, air mani boleh berpindah2, sebab digosok kulit tadi. Maka kesimpulannya air tetap kena pada semua kulit. Maka sah mandi wajib walaupun sedar/perasan sebaik lepas mandi wajib.
        Lain pula jika yg menghalang air td mustahil berpindah2 ketika digosok, cthnya cat yg kering di kulit…

  17. Assalamualaikum ustaz, saya ada masalah dalam rukun qauli di mana saya rasa bacaan saya tu tak di dengari oleh telinga saya padahal saya dah cuba sedaya upaya saya utk buat yg terbaik tapi rasa tak sempurna pula. Kalau diulang bacaan qauli tersebut dah jadi was was pula sbb kita ikut turutan syaitan..

    Jadi sekarang bacaan qauli tak betul, kalau saya ulang lagi sekali, tidakkah ia menjadi turutan syaitan?

    • Wa’laikummussalam,
      Apa beza rukun Qauli dengan Fi’li? Tentunya, Qauli itu bermakna “cakap” dan Fi’li itu bermakna “perbuatan”. Apa makna cakap? Cakap ini menggunakan mulut, atau dengan kata mudah “lafaz” yang mengeluarkan suara.

      Cuba kita duduk di bilik yang sunyi, dan kita bercakap – contohnya membaca fatihah. Tentu sekali kita mendengar percakapan/bacaan kita itu. Namun, apabila kita berada di hiruk pikuk (tempat yang bising), dan kita baca fatihah, namun kurang kedengaran di telinga sendiri… Adakah kita dikira tidak bercakap/membaca fatihah tadi? Kita masih dikira sebagai membacanya…

      Sebab itu, kita juga dilarang membaca kuat bacaan-bacaan solat apabila duduk berjemaah, kerana mengganggu solat orang sebelah. Cukuplah kita membacanya dengan perlahan.

      Jadi tidak perlu ulang lagi bacaan tersebut, jika kita sudah membacanya, bergerak bibir mengeluarkan lafaz-lafaz rukun qauli.

      Wallahua’lam. Maaf sebab saya menggunakan pendekatan di atas agar mudah faham dan hilang syak di hati.

  18. As-salam Ustaz,

    Saya ada kemusyikilan berkenaan hukum darah kering.

    Katakan saya lap darah jerawat (mungkin bercampur nanah sikit) dan darah dari gusi/gigi saya menggunakan tisu.

    Lepas tu, saya terlupa nak buang tisu tersebut. Darah ditisu tersebut dah jadi kering.

    Ketika solat, angin telah terbang kan tisu tersebut dan saya terpijak ketika saya bangkit dari sujud.

    Persoalannya, adakah solat saya sah akibat terpijak tisu ada darah kering tu?

    Bila sy tengok di internet, ada bermacam-macam pendapat yang buat saya keliru

  19. saya tahu kena tomakninah iaitu berhenti sebentar selepas tasbih di dalam rukuk, iktidal dan sujud, tapi saya terlepas juga sebab tak sengaja
    maklum la kita ni manusia biasa tidak sempurna kadang2 kita lalai dan leka dalam solat punca daripada syaitan

    jadi ustaz solat2 yg sebelum ni kena ulang lagi sekali la?
    sedangkan Allah tidak membebankan hamba itu sendiri melainkan dgn apa yg kita mampu buat saja

      • Thama’ninah – diam seketika pada kadar masa bacaan ‘subhanallah’. Thamaninah perlu ada pada setiap peralihan rukun fi’li (rukun yang melibatkan perbuatan, bukan bacaan – seperti peralihan qiam kepada ruku’, daripada ruku’ kepada I’tidal dan sebagainya).

        Note: kadar bacaan subhanallah tu dlm lebihkurang 1.5 saat.

        Boleh rujuk sini:
        https://irhafiz.wordpress.com/2012/04/09/muafik-dan-masbuk-dalam-solat-berjemaah/

        Begini, Thamaninah ni hanya melibatkan rukun perbuatan (fi’li), bukannya rukun lafaz/bacaan (qauli)..
        Jadi, yang dikatakan thamaninah dlm rukuk tu, bukan diam seketika selepas bacaan tasbih tu.
        Tetapi diam (diam perbuatan, bukannya diam dgn suara (senyap)) itu masa rukuk cthnya, ada yg tak baca zikir tasbih dlm rukuk, sebab katanya ia sunat. Jadi, walaupun kita tidak baca tasbih masa rukuk tadi, kita kena rukuk dgn thamaninah… bukan seperti ayam patuk padi, tiada thamaninah…

        Jd dlm kes tuan, ia sudah dikira ada thamaninah, sebab masa rukuk tu, tuan dah tunduk pegun sambil baca tasbih 3 kali…

        Maaf, mungkin penerangan saya ini kurang jelas. Wallahua’lam..

        Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.

  20. Salam ustaz,

    Sy ada kemusyikilan, sekiranya sy berwudhu/mandi wajib sy sedar ada semacam kotorn diisi kuku sy, sy dah sental sy dah sabun masih tak boleh hilangkan, adakah sah wudhu dan mandi wajib sy?

    Utk maklumat lanjut, itu bukan sisa makanan. Ia cuma mcm kotorn kecil berwarna hitam yg sendiri tak pasti apa dia. Kuku sy dh potong pendek sampai boleh nampak kuku. Sy dah sabun, sy dah sental. Masih juga tak hilang. Masih ada lagi. Sy pun tak tau itu kotoran apa. Sama ada daki atau bekas luka kecil.

    Kalau sy bersih kan lagi, isi kuku sy akan terluka.

    Sy berasa was-was pulak sebab kotoran itu tidak hilang.

    Tolong sy ustaz

    • Wa’laikummussalam, perkara yang menghalang air menyebabkan tidak sah wudhu/mandi wajib.

      Contohnya cat, liquid paper. Apabila seseorang tu, apb habis mengecat rumah contohnya, dia ambil wudhu’ & sebelum itu dia sudah membersihkan semua cat yg menghalang, kmudian dia solat. Namun apb ia habis solat, dia perasan ada satu titik cat pada tangannya.
      Dalam kes ini, dia tak perlu ulangi solatnya, sebab dia sudah bersihkan cat sebelum wudhu. Mungkin saja cat itu terkena ketika perjalanan dia daripada tempat wudhu ke tempat solat…

      Kita ini telah berusaha, maka bersangka baiklah kepada sifat Rahman Allah.

      Dalam kes kuku tadi, kita tak boleh terlalu details, hinggakan melukakan jari. Itu memudharatkan diri. Cukuplah kita menggosok jari tadi dengan menganggap kotoran itu beralih-alih ketika ambil wudhu, dan air sampai ke semua tempat.

      Allah tak memberatkan hambanya. Bahkan, jika seseorang itu luka tangannya, dan tak boleh kena air, cukup dengan lalukan air pada pembalut luka itu.

      Insya Allah.
      Boleh juga rujuk di sini: http://www.al-ahkam.net/home/content/sj-04-0106-tahi-mata-menghalang-wudhu-ke

      • Terima kasih ustaz atas penerangan.

        Sy masih ada 1 soalan lagi. Apakah yang dimaksudkan dengan “yakin tidak dibatalkan dgn keraguan”?

        Adakah sebagai contoh, sy mandi wajib pada waktu subuh, setelah sy selesai, dalam 1 ketika terdetik was was dalam hati sy ragu-ragu sama ada sy dah ratakan air diketiak atau tidak.

        Was was ini berlarutan setengah hari hingga masuk waktu zohor.

        Dalam kes ini, adakah was was ini menyebabkan mandi hadas sy tidak sah disebabkan was was yang berpanjangan?

        Kalau sy membuat keputusan untuk yakin bahawa sy dah ratakan air diketiak sy (tapi ada sikit ragu2) adakah mandi wajib sy sah? (sebab sy dah was was lama sampai nak masuk waktu zohor)

      • Was-was ini tidak menyebabkan terbatalnya mandi wajib itu. Masih sah. Was-was itu hanyalah mainan syaitan, kononnya untuk rasa kita ini buat terbaik kerana Allah, hingga membebankan diri kita – melampaui batas.

        Mandi wajib, meratakan air ke seluruh badan. Sudah pasti melalukan air pada badan tadi sudah terkena celahan ketiak. Lagi pun perasaan ragu-ragu itu datang beberapa lama kemudian.

        MELAINKAN, jelas kita nampak benda yang menghalang air menyentuh kulit (contohnya cat) ketika kita mandi.

        Wallahua’lam.
        -bukan ustaz-
        Insya Allah, saya doakan kesembuhan buat semua, keperitan/trauma akibat was-was ini hanya dirasai oleh orang yang pernah mengalaminya. Saya faham.
        Jangan putus asa dengan Rahmat Allah.

  21. Assalamualaikum, apakah hukum sekiranya kita melakukan kesalahan2 yg tidak sengaja dalam solat, contohnya tertiggal rukun solat hendaklah digantikan dgn sujud sahwi, tapi sujud sahwi pula terlupa.

    Jadi adakah perkara2 yg tidak sengaja itu dimaafkan?

    • Wa’alaikummussalam,

      Bismillahi rahmani rahim…

      Pertamanya kita perlu tahu, apa itu rukun solat dan apa itu sunat.

      Rukun Solat itu merupakan perkara yang mesti dilakukan, sekiranya tidak buat, maka batal solat. Rukun ini ialah asas, yang mana ada 13 rukun dalam solat.

      Sunat pula ada banyak, ada yang melibatkan perbuatan dan ada yang melibatkan perkataan/lisan. Contoh sunat perbuatan, mengangkat tangan ketika takbiratulihram, rukuk, iktidal dan setelah bangkit daripada tahiyat awal. Contoh sunat lisan adalah tasbih yang dibaca ketika ruku’ dan sujud dll.

      Sunat pula terbahagi kepada 2 iaitu: a) haiah – “ringan tuntutannya” b) ab’ad – “berat tuntutannya”

      Seseorang itu disunatkan sujud sahwi, antara sebabnya adalah tertinggal sunat ab’ad. Saya bagi contoh. Antara sunat ab’ad (sunat yang sangat dituntut untuk melakukannya) ialah duduk tahiyyat awal. Seseorang itu tidak dikira batal solatnya sekiranya dia tertinggal duduk tahiyyat awal, kerana ia bukan rukun solat, ia adalah sunat (sunat ab’ad). Maka, dia disunatkan untuk sujud sahwi sebelum salam pertama.

      Sujud sahwi juga hukumnya sunat – tinggal rugi, buat dapat pahala. Sujud sahwi bukanlah wajib.

      Makna bacaan ketika sujud sahwi pun menggambarkan kelemahan kita yang tidak terlepas daripada lupa dan lalai. Jadi, seeloknya kita faham tasbih yang dibaca itu – Maha Suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa.

      Kesimpulan:
      Tiada maaf pada yang tertinggal rukun
      Sujud Sahwi disunatkan apabila tertinggal sunat ab’ad.

      Wallahua’lam

  22. Salam ustaz,

    Kalau kita tengah mandi wajib, tengah-tengah mandi wajib tu kita buat kerja lain, misalnya menyusun baldi-baldi yang bersepah, lepas tu kita sambung balik mandi wajib kita mcm biasa, adakah mandi wajib kita masih sah?

    Macam rasa tak ‘kusyuk’ pulak mandi wajib tu sebab macam berhenti dipertengahan mandi.

      • Terima kasih ustaz.

        Saya ada 1 soalan lagi.

        Sekiranya selepas saya solat saya perasan ada tahi mata ditepi mata kita. Adakah wudhu saya tadi sah? Adakah tahi mata tadi menghalang air wudhu?

        Saya ada rujuk beberapa pendapat diinternet. Tapi ada yang kata sah, ada yang kata tak sah. Bermacam pendapat.

        Setahu saya, taik mata apabila terkena air dia akan cair.

        Tapi saya was-was, perlu kah sy qada balik solat saya?

  23. As-Salam Ustaz,

    Sekiranya kita mandi wajib kita rasa kita dah meratakan air dikesuluruhan anggota timbul pulak rasa was-was samada saya telah meratakan air ditapak kaki saya atau tidak. Was-was ini terjadi ketika sy nak ambik wudhu setelah selesai mandi wajib.

    Persoalan saya, kalau betul lah sy terlupa, adakah air dilantai itu sudah dikira meratakan air ditapak kaki? sebab sy guna shower.

    Sy berasa tidak tenteram dengan was-was ini walaupun sy dah baca penerangan-penerangan di atas. Perlukah sy mandi wajib semula?

    • Wa’laikummussalam,

      Tapak kaki adalah di bahagian bawah, dan insya Allah akan kena air tadi. Sebabnya, kita tidak akan pegun berdiri tanpa mengangkat tapak kaki kita bukan?
      Jadi tak perlu ulangi mandi lagi.

      Pesan ikhlas saya, usah dilayan perkara kecil yang tidak pasti (kabur) melainkan jelas pada kita seperti yang diterangkan sebelum ini. Contohnya kesan cat yang memang pasti menghalang air daripada terkena kulit, dan diyakini cat tadi kena sebelum mandi wajib. Namun, pada perkara-perkara yang tidak pasti, abaikan sahaja bisikan-bisikan itu.

      Harapkan redha Allah, Allah tidak akan mensia-siakan usaha kita dalam melawan bisikan-bisikan was-was yang merosakkan itu. Insya Allah.

  24. Salam Ustaz,

    Saya juga mempunyai masalah seperti di atas. Di harap ustaz dapat membantu saya dalam hal mandi wajib ini.

    Ketika saya mandi wajib, saya yakin bahawa saya dah meratakan kesuluruhan air di anggota badan saya. Namun ketika saya selesai mandi wajib dan sudah mengelap badan, sy terus mengambil wudhu. Ketika sy nak mengambil wudhu, saya terperasan bahawa ada taik mata dia bawah mata saya. Taik mata yang kenyal tu, bukan kerak. Ada berkemungkinan taik mata itu berada di dalam kelopak mata saya.

    Sejurus saya perasan taik mata tersebut, saya terus basuh taik mata tersebut. Namun persoalannya:-

    Saya basuh taik mata saya tadi sejurus saya lap badan saya dan hendak berwudhu. Dan sy sudah seakan berniat bahawa saya dah selesaikan mandi wajib saya. Adakah sah mandi wajib saya?

    Adakah taik mata yg kenyal itu menghalang air mandi wajib saya?

    Yang kedua, adakah jerawat yang belum pecah. (Jerawat masak, ada nanah) menghalang air mandi wajib? Ini kerana ketika mandi, kita cek takda jerawat yang bernanah. Tapi setelah mandi, ada pula jerawat nanah itu. Jerawat nanah itu terletak di bawah leher. Sy perasan ketika lepas solat.

    Harap dapat menjawab persoalan ini dan diharap juga soalan sy ini dapar membantu mereka yg mempunyai masalah yang sama.

    Harap ustaz dapat membalas persoalan sy ini

    • Wa’alaikummussalam,

      Persoalan pertama:

      Tidak sah mandi wajib sekiranya kita memang pasti bahawa sesuatu itu melekat dengan badan tadi benar-benar menghalang air sampai ke kulit. Namun, dalam kes ini, kita tidak pasti bahawa ia pegun di satu tempat, boleh jadi ia beralih-alih tempat semasa kita menggosok badan tadi. Maka air tetap sampai ke tempat tersebut.

      Melainkan benda yang menghalang air sampai ke badan, yang diyakini menghalang air seperti cat.

      Saya berikan contoh, katakan kita baru sudah mengecat rumah, dan masuk waktu asar. Kita pergi membersihkan anggota wudhu supaya tiada cat yang tinggal. Setelah diyakini bersih, maka kita pun berwudhu dan solat.

      Setelah selesai solat, kita sambung kerja mengecat, dan memakai baju (untuk mengecat). Tiba-tiba kita perasan ada cat di tangan.
      Adakah perlu diulangi solat dan wudhu? Jawabnya, tak perlu sebab tidak diyakini bahawa cat itu yang menghalang wudhu, mungkin cat itu terkena selepas selesai salam.

      Persoalan kedua:

      Tentang jerawat. Tuan telah menyakini dan berusaha untuk membersihkannya sebelum mandi. (rujuk kes pengecat tadi)
      Jerawat yang pecah tidak mengapa, cukuplah mandi seperti biasa, menggosok-gosok muka seperti biasa.

      Wallahua’lam

      • Sama-sama, tidak perlu ulang mandi wajib.
        Insya Allah, kita telah berusaha yang terbaik untuk mencari redha Allah. Bakinya, terserah pada Allah.
        Bersangka baiklah kepada lautan limpahan rahmat Allah. Pasti Allah tidak akan mensia-siakannya.

  25. Salam Ustaz,

    Minta sangat ustaz dapat reply persoalan saya yang di atas ini.

    Saya tak tau sama ada perlukah sy mengambil semula mandi wajib saya.

    Terima kasih ustaz

  26. As-salam Ustaz,

    Saya berasa was-was terhadap status solat sy.

    Sy solat subuh ketika betul-betul waktu syuruk. Ini disebabkan sy ada masalah buang air. Jadi terliwat.

    Ketika niat, sy rasa mmg tepat-tepat masuk waktu syuruk (7.25am) . Cuma yakin tak yakin, sy niat solat subuh seperti biasa tanpa perkataan qada. Sy sebut fardu subuh.

    Bila selesai solat, bila sy tgk jadual waktu solat. Rupa-rupa waktu syuruk 7.24. Maknanya sy berniat itu ketika telah masuk masuk waktu syuruk.

    Apakah solat sy ini sah ustaz apabila sy berniat solat subuh seperti biasa tanpa perkataan qada?

    Perlu kah sy mengqadha kan balik solat sy ini?

    • Wa’alaikummussalam,

      Saya telah merujuk kepada yang lebih faqih dalam bidang ini, beliau memberi pandangan:

      Untuk solat itu dikira sebagai solat subuh contohnya, ia perlulah paling minimum selesai 1 rakaat dalam waktu subuh. Persoalan niat samada kita niat qadha atau tidak, ia tidak menjadi persoalan utama. Solat tersebut adalah sah.

      Yang menjadi persoalan utama adalah, kita dikira berdosa kerana melengahkan waktu solat hinggakan melakukan solat pada waktu yang lain. Jika dirujuk kepada surah al Ma’un:

      (Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang – (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya, (ayat 4-5)

      Ayat ini ditujukan kepada mereka yang solat lewat waktu / waktu yang lain. Sebabnya, solat itu perlu di dalam waktunya. Tidak cukup hanya dengan mengqadha’ solat tanpa ada rasa insaf dan rasa tidak ingin melakukannya lagi.

      Sama-sama kita memperbaiki amalan kita untuk meraih keredhaan Allah taala. Wallahua’lam.

  27. Salam Ustaz.

    Saya berpenyakit was-was yang agak teruk dalam bacaan dalam solat.

    Mana satu kah bacaan bismillah yang betul?

    1) bismilLAHirrahMANNirrahim

    Atau

    2) bismilLAAirrahMAAnirrahim

    Bila diperhatikan ramai yang baca bismilah yang pertama dan ada juga yang kedua.

    Saya berasa keliru. Dulu sy mengamalkan bacaan bismilah yang pertama. Tetapi. Bila ada yang menegur itu bismilah yang salah. Sy mengamal yang kedua.

    Masalah timbul bila lidah sy berasa keras untuk menyebut bismilLAA dengan rahMAA mesti terbunyi bismiLAH dan juga RahMAN.

    Saya dah cuba elakkan. Lidah tetap keras nak menyebut bismillah yang betul. Kadang-kadang dah betul. Saya terasa was-was macam ia salah.

    Ini menyebabkan sy berulang kali membaca surah Al-Fatihah. Adakah saya perlu meneruskan sahaja bacaan sy dan abaikan was-was ini?

    Minta pandangan ustaz

    • Wkmslm.. bacaan yg ke 2 tepat dengan tajwid.
      Nasihat saya, teruskan solat dan abaikan was-was. Melainkan zahir/jelas sangat salahnya…
      Disamping itu, kerapkan tasmi’ (mmperdengar) bacaan fatihah kepada ustaz2 yang faqih dalam ilmu tajweed..

      Wallahua’lam.

  28. Satu lagi ustaz.

    Adakah dengan terbaca BismiLAH dan RahMAN akan mengubah struktur ayat?

    Kadang-kadang lidah seakan susah untuk menyebut BismiLAH dan RahMAA. Saya pun tak tau sama ada ia perasaan saya atau tidak.

      • Bacaan tidak sah (not valid) apabila ia mengubah makna. Contohnya.. dalam bahasa Melayu, “maka nasi” apabila ditambah satu huruf menjadi “makan nasi” – dua ungkapan berbeza, memberikan makna yang berlainan.
        Begitu juga dalam Bahasa Arab… ia akan berubah makna jika ditambah/dikurangkan hurufnya.

        Tiada yang terus lancar bacaan hanya belajar sehari dua, ia perlukan praktis. Praktis dengan guru… Guru dengar dan tegur kesalahan kita.

        “bismillaa hir rahmaa…” – berbeza daripada – “bismillaahhirrahmaanni”. Kerana ada pertambahan huruf di situ. Nasihat saya, berguru dan memperdengarkan bacaan kepada mereka yang tahu ilmu tajwid ini.

  29. Salam ustaz

    Saya ada was was dlm bilangan rakaat. Ketika solat isya’ smlm, saya sudah yakin yg saya sudah berada pd rakaat ke-3 tetapi tiba2 rasa mcm terlepas rakaat ke-2. Walhal … pd masa yg sama, saya juga rasa dah yakin saya dah lakukan tahiyyat awal. Jd dgn rasa yakin dan melawan was was saya teruskan buat rakaat ke-3.

    Bila dah selesai solat, hati saya rasa mcm tak sempurna… Saya masih melawan perasaan was2 itu tetapi masih tidak boleh hilang. Adakah perlu saya ulang dan qada solat lg?

    • Wa’alaikummussalam, Apa yang saya faham, tuan sudah yakin dgn bilangan rakaat tersebut. Dan tuan sudah melakukan kadar terbaik. Melainkan tuan benar2 lupa rakaat tersebut…
      Pandangan saya yang lemah ni, abaikan was2 tadi, sebabnya tuan sudah yakin bilangan rakaat dan tiada sebab untuk menambah bilangan rakaat…

      Harapkan rahmat Allah yang maha Luas insya Allah.. Wallaha’lam.

      • Minta maaf byk2 jika soalan ini menimbulkan kesukaran… Walau bagaimanapun, terima kasih byk2 di ats jawapan ustaz. Insya Allah, moga Allah terima ibadat2 kami dan beri rahmat serta petunjuk kpd kami semua.

  30. Dalam ustaz,

    Kalau ketika iktidal sy tersalah lafaz , tersebut Allahuakbar, adakah solat sy masih sah?

    Sy hanya tersebut salah sekali sahaja.

  31. As-salam Ustaz,

    Adakah sah solah saya sekiranya saya berulang-ulang membaca doa qunut? Ini akibat was-was dalam bacaan.

    Adakah saya tergolong didalam golongan orang yang memanjangkan rukun yang pendek? (Iktidal)

    Pengulangan bacaan sy tadi, sy rasa lebih daripada kadar bacaan al-fatihah

    Ada sesetengah pendapat mengatakan memanjang iktidal tu hanya makruh hukumnya. Solat tidak batal.

    Sy bukan sengaja melamakan bacaan qunut sy. Sy mengulang kerana was-was.

    Perlukah sy qada solat subuh sy?

    • Wa’alaikummussalam,

      Solat tidak batal. Tetapi tuan perlu improve untuk hilangkan was-was tu.
      Satu lagi, seperti yang kita tahu, doa qunut bukanlah rukun solat. Meninggalkannya dengan sengaja pun tak apa (tidak batal solat).
      Mengikut aliran Fiqh Syafee, ia dikira sunat ab’adh (sunat yang sangat dituntut).

      Wallahua’lam.

      • Terima kasih ustaz,

        Lega hati saya dengan perjelasan ustaz.

        Sy ingat solat sy batal sebab telah memanjangkan rukun yang pendek dalam bacaan doa qunut.

        Terima kasih ustaz

  32. Salam Ustaz,

    Saya ada kemusyikilan tentang status solat sy.

    Selepas sy solat zohor, ketika sy membuang air, sy terperasan seakan mcm ada kerak kecik di seluar dalam sy. Sizenya hanya sebesar 3-4 butir pasir. Sy juga cek di kemaluan sy, mcm ada seakan kerak juga. Namun sy tidak dapat pastikan apakah ia, sama ada air mani atau air mazi.

    Tompokan itu kecil. Hanya 1 tompok. Dan size nya paling besar pun 5 butir pasir atau kurang.

    Sy pun tidak tahu dan tidak dapat pastikan air apa yang keluar kerana tidak ada berlaku sebarang rangsangan. Tidak ada bau, tidak berasa puas. Dan benda tu sudah kering, berdasar ia sudah jadi semcm kerak.

    Sy sedar selepas solat zohor. Dan sy telah bersihkan tompokan kecil itu. Namun sy was-was. Sah kah solat sy? Perlukah sy mandi wajib?

    Sy betul-betul tak tau apakah tompokan kecil itu. Separuh dari hati sy seperti ingin mengabaikan saja sebab sy xdpt pastikan itu air mazi atau air mani.

    Tapi terasa macam tak sedap pula sebab tiba-tiba mcm ada kerak kecil. Dan di kemaluan sy pun semcm ada kerak. Tapi sgt sedikit. Dan sy pun tak pasti itu kulit kering, kerak cairan atau apa sebab sy terus basuh.

    Perlukah sy abaikan? Tolong sy ustaz

    • Wkmslm.. tuan perlu abaikan.. sebab tiada hujah/bukti yg ia adalah najis.

      Sesuatu yg asalnya suci tidak dikira najis/tidak suci melainkan ia terbukti jelas ia ada najis. Jika tidak, ia tidak termasuk dlm kategori ada najis.

      Wallahua’lam.

      • Walau pun ada kerak/bekas tu ya ustaz? Maaf, sy kurang ilmu dalam perkara ini.

        Kalau air mani, sy rasa tidak mungkin, kerana sikit dan tidak berbau. Cuma bekas nya semcm air mani kering. Dan kalau ia air mani sekali pun, mesti apa bila sy buang air, akan ada baki-baki ia keluar. Tapi dalam hal ini memang takda.

        Sy cuma takut air mazi. Sebab air mazi ni kita tak boleh nak kawal bila terdetik atau terpikir perkara yang bukan-bukan.

        Cuma sy tidak boleh pastikan adakah betul ia air mazi atau cecair lain. Sebab benda itu telah menjadi bekas.

        Jadi, sy abaikan sahaja la ya ustaz?

      • Walaupun ada bekas tu… sbb tuan tak dapat nk pastikan yg ia adalah air mazi.. (air mani tidak najis, maka ia boleh diabaikan).
        Melainkan ia ada bau cthnya… jika tidak, abaikan shj.. dan serahkan pd Allah.. kita dah buat yg termampu dan mngikut tunjuk ajar ulama fiqh.. then kena lah tawakkal..

  33. Salam ustaz,

    Sy berpenyakit was-was yang sangat teruk.

    Boleh kah sy terus takbir tanpa baca lafaz niat dan lintaskan niat di hati?

    Sy berasa amat sukar untuk melintaskan niat dihati ketika takbir.

    Adakah solat sy sah kalau sy terus saja takbir?

    • Wa’alaikummussalam,

      Pertama, hukum lafaz niat adalah sunat. Yang wajib adalah niat.

      Apa itu niat? Adakah bacaan dalam hati itu adalah niat? Bukan, bacaan dalam hati bukanlah niat.

      Katakan saya berwudhu, dan selesai wudhu, saya betulkan sejadah untuk solat zohor. Sedang betulkan sejadah, ada seorang ustaz datang dan saya plan nak berjemaah dengan beliau, dan saya iqamah. Selesai sahaja iqamah dan doa, imam pun takbiratulihram. Kemudian saya juga takbiratulihram… Itulah niat.

      Niat ini menunjukkan kita sedar apa yang kita buat. Tentu sekali semasa saya tabiratulihram tadi, saya sedar yang saya sedang solat zohor berjemaah/makmum.

      Tuan boleh rujuk DrMAZA di sini: https://www.youtube.com/watch?v=MWvz8vLilh8

      Jadi, sebagaimana yang saya sebutkan tadi, itulah niat. Niat bukanlah menyusun kata-kata dalam hati.

  34. Jadi sah lah solat sy kan ustaz? Sebab sy mmg sedang ingin mengerjakan solat.

    Tak perlu lafaz dah terus saja bertakbir.

    Begitu jugak dgn ambik wudhu kan ustaz?

      • Sudah ustaz,

        Terima kasih atas penjelasan. Dan video dari ustaz maza menjelaskan lagi terperinci.

        Sy akan praktikan utk terus bertakbir sahaja.

  35. Salam ustaz,

    Sy juga ada masalah seperti saudara di atas. Tapi dalam kes sy, sy was was ketika nak berniat utk mandi wajib.

    Teramat susah sy nak berniat dlm hati ketika air cecah dianggota zahir. Pasti niat tu akan terlintas sebelum terkena. Kalau dah terkena air dulu baru niat pun sy akan was was.

    Adakah seperti penerangan ustaz dkt atas, ketika sy terdetik nak pergi bilik air utk mandi wajib itu dah menandakan sy telah bermiat?

    Jd sy tak perlu la berniat lg?
    Minta pertolongan ustaz

    • Wkmslm… sy pun pernah kne mcm ni…
      Yup.. kita dah g ke bilik air tu mmg dah niat dah… masa kita jirus utk mndi wajib tu pun dah niat..

      Niat ni bkn berkata2 dlm hati. Tp nk tunjukkan yg kita sedar apa yg kita buat..

      Tuan dah pun berniat masa mandi tu.. lepas ni jgn layan lg was2 tu… ia akan beransur2 sembuh insya Allah…

      Wallahua’lam.. – sila tgok video youtube Dr Maza sekali dlm komen yg lepas

  36. Terima kasih ustaz.

    Ada 1 persoalan lagi. Ketika sembahyang, lintas niat tu tiba-tiba hadir sebelum takbir. Tapi ketika takbir kita niat juga lagi dan terus kan solat. Ada solat sy sah?

    Lintasan niat hadir sebelum takbir ini selalu sangat berlaku. Dan sy berulang kali takbir takut tak betul.

    Yang kedua, ketika berdiri tegak. Ada tidak sah solat kita kalau kaki kita tidak lurus. Sy mengambil masa yang lama untuk meluruskan kaki. Mesti rasa was-was kaki tak lurus. Maksudnya kaki belah kanan dan kiri tidak segaris. Sy selalu sangat menitik beratkan hal ini.

    • Soalan 1: Sah. Teruskan solat…
      Soalan 2: Dah ok tu.. mmg lurus/tegap.. janji mnghadap qiblat

      Saya faham.. kadang2 kita terlebih fokus bnda2 yg kurang penting… sbb kita semua masih dlm blajar… improvement sikit2..

  37. Salam ustaz,

    Ketika tahiyat akhir sy berasa was was dalam bacaan sy. Ayat “ibaadillaahi soolihiin” sy mcm terbunyi angin dihujungnya terbunyi seakan “ibaadillaahi soolihiii”. Namun sy teruskan jugak solat sy sampai abis. Sebab semasa itu sy yakin bacaan sy betul sy sebut hin bukan hii. Cuma mungkin bunyi angin.

    Makin lama selepas solat sy semakin was was. Sy takut solat sy tidak sah.

    Adakah sy perlu solat kembali bila hati sy rasa tidak tenteram akibat was was ini?

    • Wa’alaikummussalam, masa tu tuan dah yakin dengan bacaan tu betul. Cuma bila habis solat, was-was datang menyerang, sebab itu memang kerja “was-was” ni, ia akan datang kemudian. Usah dilayan, tidak perlu diulang solat lagi.

      • Terima kasih ustaZ.

        Terasa sakit yang amat perit untuk melawan perasaan was-was ini ustaz. Terasa macam hati sangat tak tenteram kalau saya terus abaikan. Jadi macam tak kusyuk. Sah ke solat saya ustaz kalau hati saya tak tenteram?

        Satu lagi ustaz, sah ke solat saya kalau lafaz niat solat saya adalah usolli FARDU zohri, asri, magribi etc.

        Selalu orang lafaZkan niat solat seperti usolli FARDAL asri, FARDAS subhi. Tapi saya gantikan dengan fardu.

      • Begini, kita tanya balik dalam hati kita, adakah melayan was-was itu suatu tuntutan agama? Tidak, bahkan ia harus dijauhi. Rasa tidak tenteram itu memang akan ada pada permulaannya. Dengan niat kita untuk memperbaiki ibadah kita, kita terus abaikan. Abaikan was-was itu.

        Tentang lafaz niat, ia hukumnya sunat (apa yang kita belajar aliran syafie). Ia sebenarnya membantu kita supaya fokus pemikiran untuk standby sebelum takbiratulihram, agar kita lakukan solat itu dalam keadaan sedar dan bersungguh-sungguh.
        Nasihat saya, jika tuan ingin lafazkan niat tu, lafaz sahaja dalam bahasa tuan, bahasa Melayu, supaya matlamat untuk fokus itu tercapai. Lafaz sahaja – “Aku solat fardhu zohor lillahitaala”.
        Jika ini pun mengganggu dan menyebabkan was-was, baik tinggalkan sahaja. Matlamat tuan sekarang adalah meninggalkan was-was dan memperbaiki ibadah lillahitaala – kerana Allah taala. Insya Allah

  38. Salam Ustaz,

    Apakah perbezaan air mani dan air wadi? Sy ada kurang ilmu berkenaan air wadi.

    Adakah air mani boleh terkeluar sendiri tanpa ransangan melalui tangan atau melakukan hubugan suami isteri?

    Hal nya bila saya membuang air kecil, tiba-tiba keluar seakan cairan dikemaluan. Ia seperti air mani. Tapi yang peliknya sy tidak melakukan apa-apa ransangan. Tapi mungkin sebelum sy buang air sy berasa ghairah. Tapi tidak sampai melakukan apa-apa ransangan.

    Air nya seakan kenyal mcm jeli dan berwarna putih dan kekuningan sedekit. Ia keluar sejurus buang air kecil

    Adakah itu air mani atau air wadi? Sy berasa was was sama ada sy perlu mandi hadas atau hanya bersuci sahaja.

    • Wa’alaikummussalam,

      Ada pelbagai jenis air, antaranya – air mani, air mazi dan air wadi. Mudah cerita, air mani ini sifatnya keluar pada kemuncak syahwat dan ia keluar secara memancut. Jadi, air yang keluar (tidak memancut & tidak dikemuncak syahwat) adalah bukan air mani. Maka tidak perlu mandi hadas (mandi wajib). Wallahua’lam

  39. Assalamualaikum ustaz saya ada soalan. Macam mana kalau contoh sebenarnya memang air tidak kena pada anggota wuduk, adakah kita kena layan atau jgn layan?

    kalau kita ulangi bsuhan takut kita akan melayan was was, tp kalau kita tak layan takut dikhuatiri solat tak sah sbb tak rata air.

    Apakah sekiranya seorang yg was was itu dimaafkan apabila dia tidak ratakan air ataupun buat sambil lewa pd anggota wuduk utk mnghilangkan was was?

    • Wa’alaikummussalam, air wudhu perlu kena pada anggota wudhu. Jika memang sahih/jelas tidak kena pada anggota tersebut, wudhu tidak sah.
      Persoalan was-was ketika wudhu adalah mereka yang berwudhu dengan mengulang-ulang basuh anggota wudhu walaupun air telah kena pada anggota tersebut. Hingga berlaku pembaziran.

      Jadi, anggota wudhu perlu dibasuh dengan sempurna. Jika tidak ia tidak sah.

      Yang dikatakan “jangan layan perasaan was-was” itu adalah pada perkara-perkara yang ditegah oleh agama – ambil wudhu hingga membazir air dek kerana was-was.

      Wallahua’lam.

  40. Salam ustaz,

    Ketika solat. Tiba-tiba saya terasa macam ada darah dimulut saya. Macam sahaja. Saya tak dapat pasti betul darah atau tidak.

    Saya pernah terkena perasaan terasa ada darah ini. Bila saya batalkan solat untuk cek mulut saya, ternyata ia hanya perasaan saya. Takda darah pun. Walaupun terasa macam ada darah.

    Ada juga situasi betul memang ada darah. Jadi saya dah berasa was was.

    Dalam kes ini. Saya solat macam biasa saya abaikam was was saya. Bila selesai solat. Saya ludah, memang tak ada darah.

    Tapi mungkin berkemungkinan darah itu telah abis ditelan saya. Sebab itu tak ada darah dah.

    Saya berasa amat tertekan dengan was was ini. Adakah solat saya sah ustaz?

    Terima kasih

    • Wa’alaikummussalam,

      Apa-apa najis yang terkena pada badan atau pakaian ketika solat, ia perlu terbukti ada. Kadang-kadang, ia memang tidak nampak secara jelas – contohnya najis cicak – namun ada bau najis tersebut, dan ada warna kuning pudar contohnya, maka ia terbukti ada. Jadi sama la kes macam yang terjadi pada tuan, sekiranya selesai solat, selepas beri salam tuan cek pada mulut memang tiada darah, maka ia dikira tiada. Itu sahaja yang mampu kita lakukan.

      Jangan dihimpit dengan benda yang tidak pasti…

      Saya pernah mendengar tazkirah/kuliah Ustaz Fiqh (Ustaz yang faqih dalam hukum hakam). Katanya, kes najis pada baju/pakaian, ia dikira batal solat hanya jika terbukti yang najis tadi memang ada pada pakaian ketika kita solat. Saya beri contoh, sekiranya kita habis solat, kita pun baca doa. Setelah itu kita berdiri dan pergi ke kawasan berdekatan dinding surau, menyapa rakan kita. Setelah duduk bersama-sama mereka, rakan kita berkata ada najis cicak pada seluar kita. Ya, memang ada…
      Persoalannya, adakah ia kena ketika kita solat tadi atau selepas solat. Jika tiada bukti yang ia terkena ketika solat, maka solat tadi sah. Mungkin sahaja ia terkena ketika kita berjalan ke tempat kawan kita, atau semasa kita duduk bersama-sama mereka.

      Wallahua’lam.

  41. Salam tuan,

    Adakah bacaan tahiyat ini betul? Yang saya tanda “” “”

    ATTAHIYATUL MUBARAKATUS-SALAWATUT-TAIYIBATU LIL””LAH””.

    ASSALAMU ‘ALAIKA AIYUHAN NABIYU WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

    ASSALAMU ‘ALAINA WA’ALA ‘IBADIL””LAA””HIS-SALIHIN.

    ASY-HADU ALLA “”ILAA”” “HA “ILLAA””LLAH. WA ASY-HADU ANNA MUHAMMA””DUR”” RASULULLAH.

    Kebanyakkan saya dengar orang sebut seperti dibawah

    ATTAHIYATUL MUBARAKATUS-SALAWATUT-TAIYIBATU LIL””LAA””.

    ASSALAMU ‘ALAIKA AIYUHAN NABIYU WARAHMATULLAHI WABARAKATUH.

    ASSALAMU ‘ALAINA WA’ALA ‘IBADIL””LAH””HIS-SALIHIN.

    ASY-HADU ALLA “”ILAH”” “HA “ILLAH””LLAH. WA ASY-HADU ANNA MUHAMMA””DUR”” RASULULLAH.

    sy kadang2 susah nak menyebut LAA. Kadang2 terasa bunyi LAH. Dah sebut betul. Tetap kadang2 bunyi LAH jugak. Mcm contoh bismillaa. Bunyi bismillah.

    Adakah sy ni dimaafkan seperti sama dgn org yg pelat?

    • Wa’alaikummussalam,

      Yang atas betul. Begini, kita sambil amal, sambil improve… jangan statik. Improve dengan tasmi’ (memperdengar) bacaan kepada guru atau kawan2 yang tahu quran dan tajwid. Kalau tanya ustaz sekali pun, pasti dia akan cakap dia pun melalui zaman-zaman pelat ni. Tapi ada improvement hari ke hari.
      Satu lagi, benda ni agak sukar dibezakan, apa yang perlu, kita tasmi’ dengan guru2. Dia akan ajarkan kita mana yang betul atau salah. Kami sendiri pun masih belajar mengaji quran. Stage by stage.

  42. Salam ustaz.

    Sy ada persoalan yang lain sikit dari was-was.

    Sy nak tanya, dalam solat semasa melibat hukum bacaan seperti al-fatihah dan tahiyat akhir, bolehkah kita hanya mengerakkan bibir tanpa mengeluarkab bunyi?

    Bukan baca dalam hati. Membaca tapi hanya mengerakkan bibir.

    • Wa’alaikummussalam, kita baca perlahan, tapi didengari oleh telinga kita. Namun, jika bunyi aircond lagi, bunyi motor lagi, tak pun berjamaah di surau, kita maintain suara perlahan hingga tidak ganggu orang sebelah.
      Jangan nanti kita kuatkan suara nak lawan bunyi aircond, dan lain-lain, itu salah. Yang dikatakan dengar oleh telinga sendiri tu, contohnya kita bangun malam, waktu sorang2, kita baca dan dengar ditelinga. Kadar yang sama juga kita baca pada masa-masa yang lain.
      Wallahua’lam

      • Ustaz,

        Jadi hanya mengerakkan bibir tak keluar kan suara tak boleh la ya ustaz?

        1 lagi, katakan kita nak abaikan was-was kita. Kita teruskan solat. Tapi hati kita tak tenteram. Tak kusyuk, lalu tiba2 terlintas dalam hati “solat aku batal” “solat aku tak betul” “aku nak berenti dari teruskan”

        Saya teruskan juga solat saya. Saya lawan lintasan hati tu, sah ke solat saya?

        Lintasan-lintasan itu hadir bukan dalam kawalan saya. Dia hadir sendiri. Saya pernah membaca, kalau ada niat nak batalkan solat. Solat jadi tak sah. Tapi ini dia datang dengan tiba2 selepas saya melawan was-was. Adakah saya dimaafkan kalau saya teruskan juga lawan was-was saya ni walaupun ada lintasan2 macam tu.

      • Untuk kes baca tu, memang kene keluar suara. Itu rukun Qauli (percakapan/sebutan).
        Gerak bibir sahaja tak memadai. Tapi, kalau environment kita memang bising, tak perlu menjerit/baca kuat2 untuk mengatasi surrounding yang lagi tinggi dB (decibel) tu [dB tu unit untuk bising].

        Untuk lintasan hati solat aku batal dan lain2, just ignore it, abaikan sahaja. Ia memang permulaan begitu.
        Kenapa perlu abaikan? Sebabnya, was-was ini adalah suatu yang tidak syarie.. kita dituntut untuk khusyuk, tapi kita dilarang untuk was-was. Jadi permulaannya memang akan ada lintasan-lintasan itu.
        Healing process – proses penyembuhan – melalui terapi ini memang take time, ambil masa. Insya Allah, moga dipermudahkan. Wallahua’lam.

  43. Alhamdulillah dengan penerangan ustaz. Walaupun ada lintasan hati nak batalkan solat. Saya akan teruskan juga solat.

    Soalan terakhir ustaz. Maaf sebab banyak menanya.

    Saya ada scroll komen-komen sebelum ini. Saya ada ternmpak berkenaan dengan niat. Untuk mandi wajib.

    Ustaz cakap bila kita henda ke bilik air untuk mandi wajib pun dah kira sudah berniat.

    Tapi, kenapa ada sesetengah ulama cakap, niat sebelum air cecah ke anggota zahir ini tak sah? Dia kena cecah dan niat. Itu sy keliru dengan yang ustaz cakap kan.

    Berkenaan mandi wajib, cecah mana-mana anggota zahir pun takpa kan ustaz klu kita nak pasang niat tu? Contoh, mulakan dengan tangan dulu. Atau, kita terus sahaja mandi?

    • Insya Allah, kita lihat satu per satu.

      Niat ini adalah satu perkara penting yang menunjukkan bahawa kita melakukan sesuatu perkara itu dalam sedar dan sengaja. Niat juga bukan berkata-kata dalam hati. Itu adalah guide bagi kita agar kita lakukan itu perlu sedar bahawa kita ini nak mandi wajib.

      Jadi, apabila kita dah ambil tuala memang dah terlintas nak mandi wajib, kita dah plan in our mind untuk mandi wajib. Jadi sebaik sahaja kita jirus mana-mana part of our body, sudah pasti kita dah niat. Sebabnya kita masa itu sedar yang kita ini hendak mandi wajib, tidak lain hanyak kerana mentaati perintah Allah. Itu dah kira niat.

      Bukan berkata-kata dalam hati – yang ini guide. Tuan boleh lihat penerangan di sini: https://www.youtube.com/watch?v=MWvz8vLilh8

      Ini adalah suatu cara untuk buang was-was itu. Bertambah ilmu, sepatutnya semakin mudah dan jelas. Itu baru betul, bukannya semaki rumit dan membebankan.

      Semoga Allah permudahkan kita semua ya. Wallahua’lam

      • Dia jadi keliru bila ada ustaz-ustaz cakap, niat kalau tak serentak tak sah mandi wajib. Niat kalau sebelum air cecah, tak sah mandi wajib.

        Itu yang saya keliru.

        Jadi, mula-mula saya mandi biasa. Selepas itu, saya biar kan sejenak dalam beberapa saat, saya mulakan terus dengan mandi wajib? Tanpa susun niat dalam hati?

        Boleh kan? Sebab selepas sy berenti sejenak tu sy dh nak mulakan mandi wajib sy

      • Ustaz tu cakap betul. Semua benda kena ada niat. Namun cara kita faham salah atau complicated sangat.
        Seseorang berhadas besar, bangun pagi. Dalam minda dia, dia lupa yang dia berhadas besar. Langsung tak terlintas dalam minda dia yang dia berhajat untuk mandi wajib. Ketika ia mandi, sudah tentu ia mandi biasa. Maka ia dikira mandi biasa, dan perlu angkat hadas besar semula (mandi wajib).
        Namun, berbeza bagi orang yang memang sedar yang dia perlu mandi wajib, bersiap-siap dan mandi. Itu dah kira niat – sebab ia lakukan dengan sedar dan sengaja.

        Dalam kes Tuan, jika ada kawan tanya, kamu nak buat apa tu, tentu kamu jawab, “nak mandi wajib ni…” – itu dah kira niat la tu. Berhajat untuk mandi wajib.
        Jadi, jangan membazir air dengan rasa ragu-ragu hadir atau tak niat tu, sebab kefahaman kita tentang hadirnya niat tu salah.
        Tak perlu mulakan dengan mandi biasa kemudian mandi wajib pun, teruskan sahaja mandi wajib.

      • Lagi ustaz sy nak memahamkan.

        Saya masuk bilik air, terus sahaja mandi macam biasa kan?

        Maafkan saya. Mungkin cara pemahaman sy tentang niat sejak dari dulu dah salah.

        Sy telah diterapkan, mesti niat dalam hati. Maksudnya mesti susun niat dalam hati. Jadi ia buat sy jadi sukar.

        Sekarang, kalau ikut apa yang diajar oleh ustaz, masuk bilik air, terus kan sahaja mandi macam biasa. Tak perlu susun-susun niat dalam hati. Terus sahaja duduk bawah shower dan rata kan air. – sebab tujuan asalnya memang ke bilik air untuk mandi wajib.

        Benarkan?

        Maafkan sy ustaz

  44. Salam Tuan Ustaz,

    Saya ada perkara yang was-was.

    Ketika saya solat zohor berjemaah, selepas selesai solat, saya terperasan baju kemeja sy terkeluar. (Saya masukkan baju ke dalam)

    Walaupun terkeluar, saya tak dapat pastikan sama ada ternampak aurat atau tidak. Jadi saya abaikan sahaja.

    Menurut ustaz, benda yang kita tak pasti ini, abaikan sahaja kan? Sebab sy tak boleh pastikan sama ada nampak aurat atau tidak.

    Ada berkemungkinan boleh nampak aurat, terutama ketika sujud. Tapi saya tak boleh nak pastikan

    • Wkmslm. Tuan. Pertama make sure baju kita yg dipakai memang tertutup aurat terutama ketika sujud. Kalau tuan sujud mmg baju tersebut terbuka aurat, maka tak boleh la. Sebab baju itu mmg singkat dan diyakini semasa sujud terbuka aurat.

      Namun, jika sebaliknya, selagi mana tak diyakini/dibukti aurat nmpk masa sujud, ia sah.

      Seperkara lagi, andai kain terselak cthnya, ditiup kipas angin, jika cepat2 tutup.. maka ia dimaafkan..

      Wallahua’lam.

  45. Assalamualaikum ustaz. Saya ingin bertanya. Saya mengalami masalah was2 dalam solat. Ketika bacaan tasbih sujud yg perlu dilafazkan sebanyak 3 kali, saya mengulang bacaan pada lafaz kedua kerana was2. Adakah sah solat saya? atau saya perlu solat balik?

  46. As salam Tuan Ustaz,

    Saya ada persoalan sikit. Berkenaan was-was.

    Situasinya begini. Ketika solat subuh, ketika rakaat ke-2, saya mcm ada terasa saya tergigit sesuatu di gigi garham saya. Saya tak boleh pasti kan sama ada makanan sebelum saya tido atau ada sesuatu dalam mulut saya. Yang pasti, saya dah gosok gigi dan berkumur.

    Saya abaikan. Dan saya telan air liur seperti biasa. Namun, ketika abis solat. Benda yang saya terasa saya tergigit tadi, telah hilang.

    Saya terpikir, adakah kerana saya telah tertelan air liur tadi itu yang menyebabkan dia hilang.

    Sebelum ini, ada juga kes sama seperti ini. Terasa macam ada tergigit sesuatu. Namun, bila diperiksa, tiada apa-apa pun.

    Perasaan saya ini, adakah ia was-was? Adakah betul tindakan saya, saya abaikan dan teruskan solat saya?

    Sebab saya sendiri tak boleh pastikan apakah benda itu.

    Kalau benda yang kita tak pasti, bolehkan kita abaikan?

  47. Salam Ustaz,

    Sekiranya lepas kita wudhu, tiba-tiba lepas ambik wudhu ketika dah lama sikit dalam 10mins lepas kita ambik wudhu kita perasan ada mcm kotoran di kuku kita.

    Kotoron itu seperti bulu-bulu benang atau benda-benda yang senang hilang. Bila gosok dia boleh hilang atau beralih.

    Perlukah kita ambik wudhu semula? Kotoran ini tidak melekat

    • Satu lagi ustaz,

      Saya kerap ada masalah kentut. Asal nak solat, mesti rasa nak kentut. Dia akan lagi rancak ketika henda solat. Bila sebelum solat, takda pula.

      Ketika berwudhu, sy dh ada perasaan ni. Sy cuba utk buang, namun tak keluar. Sy anggap ini hanya gangguan. Tetapi lepas abis berwudhu. Gangguan kentut datang lagi. Kali ni sy rasa mcm terkentut. Tapi sy tak boleh confirmkan. Mungkin juga kentut yg sy rasa ini hanya angin didalam. Bukan angin yang dikeluarkan sebagai kentut. Cuma pergerakkan angin di dalam.

      Saya abaikan, dan terus sahaja solat.

      Adakah betul tindakan sy ini ustaz?

      • Abaikan sahaja tuan. Perkara itu memang gangguan.
        Gangguan seperti itu memang daripada syaitan. Contoh mudah, apabila berjemaah dalam surau, apabila ada seorang makmum terbatuk, yang lain turut terbatuk. Adakah perlu? Ia gangguan.
        Banyak juga kes, ketika solat ia selalu bermain-main dengan janggut.

        Jadi, abaikan. Fokus untuk khusyu’ dalam solat. Wallahua’lam.

    • Wkmslm,

      Tak perlu… Benang adalah benda yang menyerap air. Contoh mudah, kita pergi ke kolah masjid, ambil wudhu… dan tanpa menyinsing lengan baju, kita celup tangan kita sekali dengan lengan baju yang membaluti tangan. Ia tetap sah, sebab air sampai ke tempat wudhu tersebut.

      Wallahua’lam

  48. Assalamualaikum ustaz

    Masalah saya ketika sedang solat

    contoh: masa takbiratulihram memang saya dah niat sahaja aku solat fardhu zohor. Kemudian tengah baca doa iftitah alfatihah tiba2 terlintas dalam hati kata ni solat sunat la solat fardhu asar la. Sometimes tengah rukuk tengah sujud pun ade berfikiran macam tu. Macam saya nak tukar niat, tapi saya tak berkeinginan langsung nak tukar niat pun. Lintasan tu mesti datang everytime saya sedang solat.

    saya selalu nak set dalam minda saya nak kekalkan niat nak yakinkan diri saya yang saya ni memang tengah solat fardhu zohor, bukan solot sunat bukan solat fardhu selain zohor bukan tukar niat. Tapi kadang2 saya tewas dan takot sangat niat saya yang asal tadi dah bertukar, saya rasa terpaksa untuk berhenti solat dan mulakan semula.

    Bila saya mulakan semula, memang jadi lagi lintasan2 ni. Saya letih, saya abaikan sahaja. Saya paksa diri saya dalam hati kata memang aku tengah solat fardhu zohor. Saya paksa diri saya kata Allah tahu solat apa yang sebenarnya sedang saya lakukan.

    Adakah cara saya nak tangani was-was/lintasan itu betul? Solat saya sah ke begitu? Saya selalu menangis sebab fikir perkara ni. Saya rasa terbeban sangat.

    • Wa’alaikummussalam,

      Perkara yang sama juga pernah berlaku atas diri saya, dan saya kira ia sama sahaja dengan yang lain-lain.

      Lintasan-lintasa sebegitu saya abaikan sahaja, dan memang akan datang rasa bersalah pada permulaannya. Alhamdulillah, lama kelamaan ia hilang dan tidak mengganggu lagi.
      Terapi ini ibarat minyak afiat yang disapu pada luka, sakit luka tersebut tidak akan hilang serta merta, namun ia akan beransur-ansur sembuh.

      Harap ini membantu. Motivate yourself, and achieve the target. Insya Allah.

  49. As-salam Ustaz,

    Saya ada 2 kemusyikilan.

    1. Kalau sy solat, terus sahaja takbir, tanpa lafaz niat dan juga tanpa niat di hati. Masuk sahaja jemaat saya terus takbir dan teruskan dengan al fatihah. Adakah solat saya sah? Saya tak faham dengan maksud qasad tarud tayin dalam konteks tak susun niat dalam hati.

    2. Dalam bacaan al fatihah dan juga tahiyat akhir, perlukah kita membaca dengan pernuh tajwid? Saya ada menonton video ustaz UAI, dia kata bila dalam solat tak perlu bertajwid. Mcm contoh:

    At’tahi’ya (tanda sabdu) terus sahaja baca atahiya .

    Adakah sah bacaan saya? Kadang-kadang sy menumpukan bacaan bertajwid sampaikan saya was was. Sy ulang balik bacaan

    • Wkmslm..

      1. Kalau sy solat, terus sahaja takbir, tanpa lafaz niat dan juga tanpa niat di hati. Masuk sahaja jemaat saya terus takbir dan teruskan dengan al fatihah. Adakah solat saya sah? Saya tak faham dengan maksud qasad tarud tayin dalam konteks tak susun niat dalam hati.

      Jwpn:

      Insya Allah, saya cuba bantu clarify persoalan niat ni.

      Niat bukanlah menyusun kata-kata dalam hati. Niat itu hadir apabila kita dalam keadaan “sengaja”. Contoh, kalau ada orang tanya Tuan selepas takbiratul ihram tu, tuan tengah solat maghrib ke? Tuan jawab: Ye la… Dah, itu pun dikira niat, kerana melakukan perkara itu dengan sengaja. Dan, sebab itu kalau tuan refer pada kitab/buku panduan solat 90an dulu, lafaz niat dia dimulakan dengan “Sengaja aku solat…”.

      Qasad, Ta’rudh dan Ta’yin itu adalah item-item @ perkara-perkara yang perlu ada dalam niat itu. Contoh: Aku Solat, Fardhu, Maghrib…
      Bererti, masa takbirratulihram perlu ada perkara2 di atas. Dan kita perlu tahu, niat bukan menyusun kata-kata dalam hati. Cukuplah begini, semasa Qiam, tuan dah set dalam hati untuk solat berjamaah fardhu maghrib… dan terus takbiratul ihram. Itu dah kira niat.

      Harap tuan dapat rujuk video yang disertakan.

    • Soalan 2:

      2. Dalam bacaan al fatihah dan juga tahiyat akhir, perlukah kita membaca dengan pernuh tajwid? Saya ada menonton video ustaz UAI, dia kata bila dalam solat tak perlu bertajwid. Mcm contoh:
      At’tahi’ya (tanda sabdu) terus sahaja baca atahiya .
      Adakah sah bacaan saya? Kadang-kadang sy menumpukan bacaan bertajwid sampaikan saya was was. Sy ulang balik bacaan

      Jawapan:
      Memang benar, hanya Quran sahaja dibaca secara bertajwid. Hadith dan lain-lain tidak perlu bertajwid. Namun begitu, kita kene bezakan antara tajwid dengan basic bahasa Arab, agar bacaan seperti tahiyyat akhir tadi tidak berubah makna.

      Dalam bahasa Arab, ada kata nama (Ism) dan ada kata perbuatan (Fi’l). Yang membezakannya antaranya dengan kehadiran huruf (alif lam), ini dikira sebagai kata nama. Dalam kata perbuatan pula terbahagi kepada pelbagai juzuk2 (bahagian2) lain.
      Sebab itulah tanda sabdu diletak dan lain-lain lagi.

      Jadi, kena baca la tanda sabdu itu. Pun begitu, jangan dilayan was-was itu… nanti akan mengundang beban yang berat.

      Cadangan saya, perdengarkan bacaan tersebut dari semasa ke semasa, agar ada improvement dalam bacaan. Jumpa dengan orang yang elok bacaannya. Wallahua’lam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s