Kemusnahan Teori Darwin

Evolusi

Jika disebut sahaja nama Darwin, maka semua orang akan pasti membayangkan suatu teorinya yang menyatakan manusia berasal dari beruk. Sebenarnya Darwin telah membawa suatu fahaman lebih dari itu dan ia juga cuba menerapkan fahaman alam ini tiada pencipta dan terjadi dengan sendirinya dan wujud secara kebetulan. Kefahaman yang dibawa oleh Darwin adalah teori evolusi.

Siapakah Darwin sebenarnya.

“Khayalan Darwin Darwin’s Imagination Individu yang mengemukakan teori evolusi ini ialah seorang naturalis amatur, Charles Robert Darwin

 

Darwin tidak pernah mendapat pendidikan biologi secara formal. Beliau hanya meminati subjek alam semulajadi dan benda-benda hidup. Minat beliau terhadap subjek ini telah mendorong beliau menjadi sukarelawan sebuah ekspedisi di atas sebuah kapal bernama, H.M.S Beagle yang dirancangkan di England pada tahun 1832 dan mengembara mengelilingi berbagai kawasan-kawasan yang berbeza di seluruh dunia selama lima tahun. Darwin yang masih muda pada masa itu, amat tertarik dengan berbagai spesies hidupan, terutamanya burung-burung ciak yang dilihatnya di Kepulauan Galapagos. Dia menyangkakan bahawa variasi pada paruh burung tersebut adalah disebabkan oleh adaptasi (penyesuaian) mereka terhadap habitat mereka. Dengan meletakkan ide ini di dalam mindanya, beliau menyangka bahawa asal hidupan dan spesies adalah berlandaskan kepada konsep “adaptasi kepada persekitaran”. Menurut Darwin, spesies-spesies hidupan yang berbeza ini bukannya diciptakan oleh Allah, tetapi sebaliknya datang daripada satu moyang dan kemudiannya menjadi berbeza di antara satu sama lain disebabkan oleh keadaan-keadaan semulajadi.

Hipotesis Darwin ini tidak berdasarkan kepada mana-mana penemuan atau eksperimen sains; bagaimanapun beliau kemudiannya telah menukarkan teori ini menjadi sebuah teori yang berpengaruh hasil sokongan dan galakan yang diterimanya daripada ahli-ahli biologi materialis yang terkenal pada masa itu. Ide tersebut ialah individuindividu yang telah menyesuaikan diri dengan habitat sebagai suatu cara terbaik memindahkan kualiti mereka kepada generasi-generasi mendatang; kualiti berguna (advantageous qualities) ini telah berkumpul di dalam satu masa dan merubah individu tersebut kepada suatu spesies yang berlainan sama sekali dengan moyangnya. (Asal kepada “kualiti-kualiti berguna” ini belum diketahui pada zaman tersebut). Menurut Darwin, manusia merupakan hasil termaju mekanisme ini. Darwin menggelar proses ini sebagai “evolusi oleh pilihan semulajadi”. Beliau menyangkakan bahawa dia telah menemui asal usul hidupan, iaitu: asal suatu spesies ialah spesies yang lain. Beliau mengeluarkan pandangan ini di dalam bukunya bertajuk “The Origin of Species, By Means of Natural Selection” pada tahun 1859.”

 Penipuan Evolusi, Harun Yahya

Teori Evolusi

Teori ini merupakan songsangan kepada kepercayaan bahawa ada Tuhan yang menciptakan alam dan isinya. Ini kerana teori evolusi meyakini bahawa alam ini tiada kaitan dengan Tuhan dan ia wujud secara kebetulan. Bukan sekadar haiwan beruk sahaja telah mengalami evolusi dan bertukar menjadi manusia, tetapi teori ini juga menyatakan semua haiwan yang ada sekarang telah mengalami proses evolusi. Sebagai contoh, teori ini menyatakan suatu ketika dimana haiwan di dalam air kekurangan makanan dan merasa perlu untuk naik ke darat. Mereka menggelarkan ia sebagai teori dari air ke darat. Kemudiannya, ikan-ikan itu tadi telah berpindah ke darat dan menyesuaikan diri dengan berjaya menghasilkan sepasang kaki hadapan dan belakang secara perlahan-lahan. Dan apabila ia telah sempurna, maka ia menjadi sebagai seekor biawak yang telah berjaya mengalami proses evolusi dari seekor ikan.

Apa yang perlu untuk dipersoalkan ialah, bagaimana haiwan tersebut mendapat kebijaksanaan tersebut dan kita juga sedia maklum bahawa seekor ikan mempunyai kelengkapan yang amat sempurna untuk membolehkannya hidup di dalam air. Seekor ikan telah diberikan sepasang insang untuk bernafas didalam air, juga mempunyai tubuh bersisik dan licin untuk memudahkan ia berenang. Begitu juga seekor biawak. Seekor biawak juga mempunyai anggota tubuh yang sangat kompleks untuk menyesuaikan diri di habitatnya. Jadi semasa proses peralihan dari ikan kepada biawak, ia sudah tentu kekurangan sesuatu yang membantu ia menyesuaikan diri untuk makan, dan juga menetap di habitat yang baru. Sebab masa yang diambil bagi proses peralihan bukannya singkat, maka sudah tentu ia akan mati dahulu sebelum sempat bertukar kepada seekor biawak. Jadi sudah tentu ia adalah suatu rekaan dan pembohongan teori evolusi sahaja.

Bagaimana pula dengan haiwan-haiwan yang lain? Situasinya adalah sama seperti peralihan dari air ke darat tadi. Kalau mengikut fahaman evolusi, mereka percaya bahawa ikan paus telah bertukar kepada seekor beruang.

“Di dalam The Origin of Species, Darwin mendakwa bahawa ikan pauh telah berubah daripada beruang yang cuba berenang! Darwin meramalkan bahawa kebarangkalian variasi di dalam satu spesies adalah tidak terhad. Ilmu sains abad ke-20 telah membuktikan bahawa senario evolusi ini adalah sebuah khayalan.”

Penipuan Evolusi, Harun Yahya.

 

Kesan Teori Evolusi

Cuba kita perhatikan, perjalanan teori ini begitu teratur sekali. Ia disusun begitu rapi sekali dan sekiranya seseorang itu tidak memperhatikan secara teliti dan serius, sudah tentu ia akan terperangkap dan berpendapat teori ini ada benarnya. Apa yang cuba diutarakan oleh teori ini ialah bantahan terhadap kewujudan Tuhan dalam kehidupan kita. Bagi mereka, alam ini telah wujud tanpa permulaan dan akan kekal buat selama-lamanya. Untuk mempertahankan ideologi ini, mereka telah menyatakan bahawa hidupan sentiasa berubah-ubah untuk menyesuaikan diri terhadap persekitaran. Dengan ini mereka telah menyangkal kewujudan Tuhan dalam proses pentadbiran alam ini dan juga tidak mempercayai hari kebangkitan – hari kiamat.

Apa kaitan dengan teori Big Bang – Big Bang Theory.

Sekarang cuba kita perhatikan pula terhadap suatu teori yang terkemuka iaitu teori Big Bang, yang menceritakan tentang asal-usul sistem suria dan juga sistem cakerawala. Big Bang theory telah berjaya mematahkan ideologi Karl Marx iaitu materialisme seterusnya berjaya mematahkan ideologi yang dibawa oleh Darwin iaitu teori evolusi. Materialis percaya bahawa alam ini kekal tanpa permulaan dan tidak akan berakhir buat selama-lamanya.

 

Saintis dengan kelengkapan yang lengkap telah merumuskan bahawa cakerawala ini telah terbentuk hasil daripada suatu letupan yang besar pada 15 bilion tahun lampau  yang dikenali sebagai Big Bang. Teori Big Bang ini telah menyatakan bahawa bahan-bahan fizikal telah terbentuk daripada tiada atau dengan kata lain ia telah diciptakan.

Secara ringkas, saintis-saintis telah menjumpai pelbagai bukti yang menyatakan bahawa alam semesta ini sedang berkembang menjauhi antara satu sama lain.

“In 1989, George Smoot and his NASA team sent a satellite into space. Called the “Cosmic Background Emission Explorer” (COBE), it took only eight minutes for the sensitive instruments on board the satellite to detect and confirm the levels of radiation reported by Penzias and Wilson. These results conclusively demonstrated the existence of the hot, dense form remaining from the explosion out of which the universe came into being. Most scientists acknowledged that COBE had successfully captured the remnants of the Big Bang.”

-the creation of the universe, harun yahya

 

Maka apabila alam ini dikatakan berkembang menjauhi antara satu sama lain, sudah tentu ia berasal dari suatu titik yang sama. Di titik tersebutlah letupan besar ini berlaku -Big Bang.

Letupan menghasilkan planet yang boleh didiami?

Bumi merupakan suatu planet yang terhasil dari Big Bang tersebut. Begitu juga sistem suria kita yang kita berada sekarang. Termasuklah juga Milky Way yang mana sistem suria kita berada. 

Persoalannya, Bumi merupakan suatu planet yang amat kompleks dan satu-satunya planet yang mampu didiami oleh manusia. Dari segi kandungan oksigen, suhu dan pelbagai komponen yang penting telah berada pada kestabilan yang amat membingungkan. Keteraturan ciptaan bumi memang ajaib dan memeningkan sesiapa yang mengkaji kekompleksan yang ada pada kejadian bumi.

Maka, adakah sebuah letupan besar – Big Bang – berjaya menghasilkan sebuah planet yang begitu kompleks ini? Sedangkan sebagaimana yang diketahui, letupan hanya akan menghasilkan kemusnahan dan bukannya menghasilkan sesuatu yang baik.

Oleh sebab itu, sebagai seorang yang mempunyai akal fikiran yang waras dan tahap intelektual yang tinggi, tidak dapat tidak kita perlu meyakini bahawa terdapat suatu unsur luaran yang telah campur tangan terhadap penciptaan alam semesta ini dan sudah tentu unsur tersebut adalah Tuhan Yang Maha Esa. Dengan fikiran dan hujah logik dan bukti secara berilmu maka dengan mudah kita akan mampu melawan teori evolusi dan teori materialisme yang percaya alam ini kekal selama-lamanya. Dengan ini, kita sebagai seorang Islam perlu mempercayai bahawa Tuhan tersebut adalah Allah Yang Maha Hebat.

Wallaahu’alam

www.harunyahya.com

15 thoughts on “Kemusnahan Teori Darwin

  1. Teori ‘survival utk hidup’ ini sgt bahaya.bapa kepada nazisme,fasisme,komunisme,rasisme.
    teori ini memberi lampu hijau kepada ideologi2 tersebut dari segi saintifik.

  2. Memang pening bila baca teori2 buatan manusia ni… Namun
    syukur al-hamdulillah, hingga ke hari ini, al-Quran tetap menjadi rujukan terhebat sepanjang zaman.

    “Sesungguhnya keadaan kekuasaannya apabila ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ” Jadilah engkau! “. maka ia terus menjadi.” (Yaasin, ayat 82)

  3. pernah saya mendengar ALLAH menjadi kan alam ini dari sebutir zarah…wallahualam….sbb tu kita ni makin jauh kita mahu berfikir dikhuatiri semakin sesat kita jika tidak di sertai dengan keyakinan yg tinggi pada ALLAH dan Rasul2nya…kebanykan kita ingin pergi jauh akan tetapi kita lupa pada pangkalnya….sepatutnya lagi tinggi pokok lagi dalam akarnya barulah ia tk akan tumbang…

  4. Terlalu ramai yang ingin menutup kebenaran yang memang dah terbukti dalam alquran dan hadis betapa hebat dan agong kebesaran Tuhan itu.hanya mereka yang tertutup pintu hati tidak mampu melihat dengan mata kasar segala kebenaran itu.
    wallahua’lam

  5. salam. saya pun ada belajar mengenai teori evolusi. tapi sayang pensyarah yang mengajar seolah2 mengiakan teori ini sedangkan kami dalam kelas pun boleh buat konklusi teori ini salah.

    bayangkan, burung berasal dari seekor reptilia. boleh dikatakan teori ini masih diguna pakai. sedangakn Barat sudah hampir nak tolak teori ini.

  6. Salam.. antum semua.

    Nama Darwin agak terkenal bagi sesiapa yang mengkaji perihal kewujudan alam ini. Namanya diangkat, tentu mempunyai kepentingan yang tersembunyi.

    Apa pun… sebenarnya Darwin tidak dapat membezakan antara variasi (variation) dengan teorinya evolusi (evolution).

    Apa yang telah Darwin lihat pada kepelbagaian paruh burung dan penyesuaiannya terhadap persekitarannya merupakan variasi, atau dengan lain perkataan, ia adalah kepelbagaian dalam suatu kelompok family (keluarga) burung dan bukannya evolusi. Tidak lah sampai suatu tahap yang membolehkan binatang-binatang berubah-ubah sehinggakan lahirnya teori “dari air ke darat” dan sebagainya.

    Apa yang malang lagi adalah, kebanyakan mereka yang mengaku genius tidak mampu membezakan antara “teori” dan “fakta”.

    “Teori” adalah suatu yang belum pasti kesahihannya… dan ia boleh disanggah bila-bila masa. Dan “fakta” adalah suatu yang sudah jelas terbukti…

    Jadi “Teori Darwin” tidak perlu diterima malah ia perlu ditolak dengan wujudnya bukti-bukti kukuh yang menafikan kebenaran “Teori” tersebut…

    Ingat… Darwin hanya menghasilkan Teori Darwin,
    bukannya Fakta…

    • Terutama bagi yang mahu menggunakan akal melebihi nilaian hati…

      Sebabnya, sekarang masih ramai yang cuba mempertahankan teori darwin ini, jika diperhatikan di channel National Geographic dan sebagainya.

  7. Terima kasih atas perkongsian ini. Lucu juga difikirkan teori ini yang diterima bulat-bulat oleh sesetengah pihak. Jika diperhatikan beruk yang tinggal di dalam zoo, hidup dan matinya sebagai beruk sahaja. tidak pernah pula saya mendapat khabar, lahirnya sebagai beruk dan tidak lama kemudian beruk ini keluar daripada zoo kerana telah berevolusi sebagai manusia. Sungguh Allah itu maha suci dan berkuasa. wallahu’alam..

  8. Mereka yang anti Darwin terlalu bersikap EMOSIONAL sehingga mudah terjebak menjadi kurang ilmiah. Pemahaman mereka tentang teori Drawin hanya sebatas : manusia itu keturunan monyet dan bukan Adam. Padahal mereka tidak tahu wajah Nabi Adam yang sebenarnya. Kalaupun tahu PASTI dari Kitab Suci. Cara berpikir begitu menjadi SAMA SEKALI tidak ilmiah. Kalau ingin berpikir ilmiah, buang jauh2 keyakinan kita akan kitab suci, dan menganggap bahwa kitab suci HANYALAH data pendukung belaka.

    Teori Darwin adalah ilmiah karena berdasarkan logika manusia, tanpa DIGANGGU oleh sikap EMOSIONAL keyakinan agama. Teori Darwin adalah murni buatan manusia. Kalau ingin menyanggahnya susunlah teori manusia yang LOGIS dan ilmiah yang bisa diuji oleh MANUSIA secara ilmiah di lembaga-lembaga ilmiah.

    Bukti-bukti evolusi sudah ada dalam rentang waktu dimana sejarah MANUSIA mulai tercatat. KAlaupun Darwin membuat teori berdasarkan data tersebut untuk memprediksi kejadian sebelumnya, tindakan ini jelas2 SANGAT LOGIS meski tentu memiliki keterbatasan probabilitis tertentu. Adalah cara lain selain itu yang ilmiah yang bisa melakukan itu? TIDAK ADA…caranya secara ilmiah yang hanya itu. Ada cara lain yaitu berdasarkan Kitab Suci yang kiya yakini BENAR. Tapi sikap ini jelas2 tidak ilmiah. Karena tidak ada diskusi didalamnya, bagaimana bisa dikatakan ilmiah kalau manusia tinggal meng’IYA’kan kitab suci?

    • Teori Darwin sudah lama disanggah secara logik manusia. Ia terbukti dalam pelbagai penemuan-penemuan fosil, yang mana haiwan tidak pernah dievolusi.

      Baiklah, kita petik sedikit beberapa contoh mudah dalam penyanggahan teori evolusi.

      Evolusionis mendakwa bahawa invertebrat (haiwan yang tidak bertulang belakang) air yang ditemui di lapisan batu di kerak bumi Cambrian telah berubah kepada ikan dalam masa sepuluh juta tahun. Tetapi, seolah-olah invertebrat ini tidak mempunyai moyang, tidak terdapat sebarang rangkaian peralihan yang membuktikan bahawa satu proses evolusi telah berlaku di antara haiwan invertebrat ini dan ikan. Perlu dicatatkan bahawa invertebrat dan ikan mempunyai perbezaan yang amat besar. Invertebrat mempunyai tisu luaran yang keras pada kulit luarnya, sedangkan ikan adalah vertebrat (haiwan bertulang belakang). Seolah-olah telah berlaku satu proses evolusi besarbesaran yang melalui berbilion-bilion langkah untuk disempurnakan, oleh itu, sepatutnya terdapat berbilion-bilion formasi perantaraan untuk membuktikannya. Evolusionis telah menggali fosil lapisan kerak bumi sejak kira-kira 140 tahun untuk mencari formasi-formasi andaian ini. Mereka telah menemui berjuta-juta fosil invertebrat dan fosil-fosil ikan, tetapi tidak seorang pun berjaya menemui walau hanya satu fosil perantaraan di antara keduanya. Seorang ahli paleontologi evolusionis, Gelard T. Todd mengakui kenyataan ini di dalam sebuah artikel bertajuk “Evolution of the Lung and the Origin of Bony Fishes”.

      Tiga bahagian-bahagian kecil ikan bertulang yang pertama muncul di dalam rekod fosil pada masa yang hampir sama. Mereka telah sedia berbeza dari segi morfologi, dan mereka berperisai. Bagaimana mereka terbentuk? Apa yang menyebabkan mereka berbeza sama sekali? Bagaimana mereka dapat berperisai sebegitu sekali? Dan kenapa tidak terdapat sebarang kesan formasi-formasi awal dan pertengahan?

      Senario evolusi melangkah setapak ke hadapan dan mendakwa bahawa ikan telah berubah daripada invertebrat kemudian berubah kepada amfibia. Tetapi senario ini adalah bukti yang lemah kerana hingga kini tidak terdapat satu fosil yang menunjukkan makhluk separuhikan/separuh-amfibia pernah wujud. Fakta ini dikuatkan oleh seorang evolusionis terkenal, Robert L. Carroll, penulis buku “Vertebrate Paleontology and Evolution” katanya : “Kita tidak mempunyai fosil pertengahan ikan rhipidistian (moyang kegemarannya daripada tetrapod) dan amfibia awal”. Dua orang ahli paleontologi, Colbert dan Morales, memberikan komentar mereka terhadap tiga kelas amfibia, iaitu katak, salamander (sejenis binatang seperti biawak), dan caecilian (sejenis amfibia seperti cacing):

      Tidak terdapat sebarang bukti terhadap sebarang amfibia Paleozoic yang mempunyai gabungan karakter yang dijangkakan terdapat pada moyang yang sama. Katak salamamder dan caecilian adalah amat mirip dengan keturunan mereka yang masih hidup kini. Sejak lima belas tahun dahulu, para evolusionis meramalkan makhluk-makhluk seperti ini wujud. Ikan ini yang dikenali sebagai ikan kolakan (Coelacanth), yang dijangkakan sebagai berusia 410 tahun dahulu, telah dikemukakan sebagai sebuah formasi perantaraan dengan paruparu yang primitif, otak yang membangun, sistem penghadaman dan sistem peredaran yang siap dapat berfungsi di darat, dan malah sebuah mekanisme berjalan yang primitif. Tafsiran-tafsiran anatomi ini telah diterima sebagai kebenaran yang tidak dapat dipertikaikan di kalangan para saintis sehingga akhir tahun 1930an. kolakan telah diperkenalkan sebagai sebuah formasi perantaraan bijak yang membuktikan perantaraan daripada air ke darat evolusi.

      Bagaimana pun, pada 22 Disember 1938, sebuah penemuan menarik telah dilakukan di Lautan India. Seekor hidupan daripada keluarga kolakan, yang diperkenalkan sebagai sebuah formasi peralihan yang telah pupus tujuh belas juta tahun dahulu, telah ditangkap. Tidak dapat dinafikan penemuan hidupan asal kolakan telah memeranjatkan evolusionis. Seorang evolusionis, J.L.B. Smith menyatakan da tidak akan menjadi lebih terperanjat sekiranya dia melalui seekor dinosaur hidup.

      Tahun-tahun seterusnya, 200 ekor kolakan telah banyak kali ditangkap di serata dunia. Hidupan kolakan telah mendedahkan sejauh mana evolusionis sanggup mereka-reka senario-senario khayalan mereka. Sebaliknya, kolakan tidak mempunyai paru-paru yang primitif dan otak yang besar. Organ-organ yang penyelidik-penyelidik evolusionis sangka sebagai paru-paru primitif ini adalah kantung asid lemak. Tambahan pula, kolakan, yang diperkenalkan sebagai “reptilia yang bersiap untuk berpindah daripada laut ke darat”, sebenarnya adalah seekor ikan yang hidup di dalam laut dalam dan tidak pernah muncul di permukaan kurang daripada 180 meter.

      sumber: http://bit.ly/1cmVHVN
      harunyahya

      Bagi mengetahui lebih lanjut secara terperinci, segala pembongkaran Penipuan Teori Evolusi ini, sila layari link di atas.

      • Kenapa Peralihan Daripada Air Ke Darat Adalah Mustahil

        Evolusionis mendakwa bahawa suatu hari, satu spesies yang hidup di dalam air telah melangkah ke darat dan telah berubah menjadi spesies yang hidup di darat.

        Terdapat beberapa fakta yang menjadikan peralihan seperti ini mustahil:

        1. Membawa Berat Badan; makhluk yang hidup di air tidak mempunyai sebarang masalah untuk membawa berat badan mereka sendiri. Bagaimana pun, kebanyakan hidupan darat terpaksa menggunakan 40% tenaga mereka untuk membawa badan mereka. Makhluk-makhluk yang membuat peralihan daripada air ke darat perlu membentuk sistem otot-otot dan sistem rangka yang baru (!) untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan pada masa yang sama, yang sememangnya mustahil untuk ia terbentuk melalui proses mutasi.

        2. Penahanan Kepanasan; Di darat suhu dapat bertukar dengan cepat dan ia menggolak kawasan yang luas. Hidupan darat mempunyai mekanisme badan yang dapat menahan perubahan suhu yang mendadak. Bagaimana pun, di dalam air, suhu berubah perlahan-lahan dan perubahan tersebut tidak melibatkan kawasan yang luas. Organisma hidup yang mempunyai sistem badan yang teratur mengikut keadaan suhu laut, tidak berhajat kepada sistem perlindungan yang menjamin kerosakan minimum daripada perubahan suhu di darat. Adalah tidak masuk akal untuk mendakwa ikan telah mendapat sistem seperti itu melalui mutasi secara rawak sebaik sahaja mereka menjejakkan kaki ke darat.

        3. Keperluan Air; Bekalan metabolisme, air dan kelembapan perlu digunakan secara terhad disebabkan oleh kesukaran mendapatkan air di darat. Sebagai contoh, kulit perlu dibentuk untuk membenarkan pengurangan air pada keluasan yang tertentu, dalam masa yang sama mengelakkan penyejatan yang melampau. Oleh itu, hidupan darat mempunyai rasa dahaga, suatu rasa yang tidak dimiliki oleh makhluk hidupan laut. Di samping itu, kulit hidupan air juga tidak sesuai untuk habitat tidak berair.

        4. Buah Pinggang; Organisma hidupan laut dapat menyahkan barang-barang terpakai terutamanya ammonia di dalam badan mereka dengan menapisnya, memandangkan terdapat banyak air di dalam habitat mereka. Di darat, air perlu digunakan dengan lebih jimat. Kerana itulah hidupan ini mempunyai sebuah sistem buah pinggang. Terima kasih kepada buah pinggang, ammonia telah dipungut dengan menukarkannya menjadi air kencing dan penggunaan air dapat diminimumkan semasa pembuangannya. Tambahan pula, sebuah sistem baru diperlukan untuk menghasilkan fungsi buah pinggang. Ringkasnya, untuk membolehkan peralihan daripada air ke darat berlaku, hidupan yang tidak mempunyai buah pinggang perlu membentuknya serta-merta.

        5. Sistem Respirasi; Ikan “bernafas” dengan mengambil oksigen yang larut di dalam air yang mengalir melalui insangnya. Mereka tidak dapat hidup di atas darat melainkan beberapa minit sahaja. Untuk hidup di atas darat, mereka perlu mendapat sebuah sistem paru-paru yang sempurna serta-merta.
        Adalah mustahil untuk perubahan fizikal secara mendadak ini dapat berlaku dalam organisma yang sama, pada masa yang sama dan dengan hanya melalui proses perubahan.

        Rujukan: sama seperti di atas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s